نمایش خانگی: از آغاز نوروز امسال برنامه ترکیبی «به خاطر هم» از طریق شبکه نسیم میهمان خانه های مردم است.
به خاطر هم عنوان برنامه ای است که با حمایت سازمان هلال احمر ایران و مشارکت شبکه نسیم تولید شده است.
به خاطر هم ضمن توجه به مسئولیت های اجتماعی با نگرشی نو در نحوه آموزش همگانی و با استفاده از ابزار سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت مخاطبان ، قصد دارد تا در فضای متفاوت و مفرح به سرفصل های آموزشی سازمان هلال احمر نیز بپردازد.
پخش این برنامه ۲۶ قسمتی از اول فروردین در شبکه نسیم شروع شده است.
تلفیق نمایش و گفت وگو در برنامه با حضور میهمانان، لحظات شادی را برای بیننده به ارمغان می آورد. در لایه های زیرین این گفت و گوها، به موضوعات مهم اجتماعی و آموزشی پرداخته می شود.
بهره گیری از روابط و فضای خانوادگی در روند پیشبرد برنامه، از دیگر ویژگی های متمایز به خاطر هم محسوب می شود.
شایان ذکر است با توجه به پخش برنامه به خاطر هم، باز خورد های خوبی از طرف مخاطبان متوجه برنامه شده است.
عوامل برنامه به خاطر هم عبارتند از:
تهیه کننده :کمال فیض آبادی، نویسنده ، کارگردان و مجری: اشکان درویشی، جانشین تهیه کننده : فرشادیاسر، مجری طرح : موسسه فرهنگی هنری فیض گستران هنر، تدوین: امین ظهراب بیگی، بازیگران: مختار سائقی، گیتی معینی ، سیروس همتی، فرشاد یاسر، مجید شهریاری ،احمد جعفری ، سیمین بهفر و علی باباجانی.
محمد شایسته تهیهکننده و پخشکننده فیلم رکوردشکن “هتل” که دومین فیلم پرفروش تاریخ سینما و سومین فیلم پرمخاطب تاریخ سینمای ایران شد، در یادداشتی به روند تولید این فیلم پرداخته و خبر از تولید قسمت دوم آن داده.
به نقل از سینماروزان متن یادداشت محمد شایسته را بخوانید:
هتل! هتل عزیزم!
سال ۱۳۹۶ فیلم نامه هتل را براساس یک خط خریدماز ۳ جوان که هنوز از تیم ۳ نفره آنها نه فیلم نامه ای ساخته شده بود، نه من فیلم نامه ازشان خوانده بودم؛ امیر برادران ، پیمان جزینی ، مصطفی زندی. بسیار ازشان ممنونم، فیلم نامه درخشانی نوشتند و چند بار با چند کارگردان سرشناس پیش تولید کردیم و هر دفعه به دلایلی نشد.
همه میگفتند ول کن این فیلم نامه حتما خوب نیست که به فیلم برداری نمیرسد ولی من اعتقاد عجیبی به این متن داشتم و درنهایت پافشاری عجیب من و همراه شدن با مسعود اطیابی عزیز و کمک های برادرانه پژمان جمشیدی و بقیه عزیزانم، شد هتل که به همراه فسیل صاحب رکوردهایی شدیم که در ۴۵ سال اخیر بی سابقه بود!
البته ما فقط ۶ ماه اکران بودیم، اهل گله نیستم که چرا در اکران نوروز نیستیم، سازمان سینمایی حتما بهتر میداند، در آخر از دوستانم در سازمان سینمایی اقایان خزاعی ، ایل بیگی ، سهرابی تشکر میکنم که همراه و کمک ما بودند و از همه عوامل ، عزیزانم در پخش شایسته فیلم ، تیم تبلیغات و تمامی سینماداران در سراسر ایران تشکر و قدردانی میکنم و در آخر از شما مخاطبان عزیز و دوست داشتنی هتل ممنون و سپاسگذارم. به زودی با “هتل ۲” برمیگردیم!!
نمایش خانگی: احمد بازوطلایی مشهور به داریوش طلایی بازیگر و قهرمان اسبق زیبایی اندام ایران در ۸۶ سالگی درگذشت.
به نقل از سینماروزان داریوش طلایی همزمان با تحصیلات متوسطه، ابتدا والیبال بازی میکرد ولی سپس به ورزش زیبایی اندام روی آورد و در آن به شهرت رسید و جالب اینکه در پرورش اندام با داوود مقامی خواننده موسیقی مردمی آشنا شد.
داریوش طلایی به دعوت داریوش اسدزاده به تئاتر روی آورد و در تله تئاتر “گربه و قناری” ایفای نقش نمود. طلایی به توصیه اسدزاده به کلاسهای آموزشی آناهیتا تحت نظر مهین اسکویی و مصطفی اسکویی رفت و مدتی بعد توسط زنده یاد سیامک یاسمی، تهیه کننده و کارگردان معروف سینما با فیلم “شمسی پهلوون” بر روی پرده نقرهای سینما ظاهر شد.
داریوش طلایی در دهه ۴۰خورشیدی و در حدود چهار سال فعالیت سینمایی در نوزده فیلم همچون «شمسی پهلوان»، «شیرین و فرهاد»، «جهنم سفید»، «الماس۳۳»، «دنیای پر امید»، «دختر کدخدا» و… در کنار بزرگان سینما به بازیگری پرداخت ولی از آغاز دهه ۵۰ و با رونق فیلمهای متکی به تیپ کلاه مخملی به دلیل کمبود دستمزد از سینما کناره گیری کرد و دیگر به بازیگری نپرداخت ولی ورزش را همچنان تا اواخر عمر ادامه داد و در کنار آن به رستوران داری پرداخت و “کبابخانه پیشی”، “پیتزا پیشی” و “پیتزا ریحون” را راه انداخت.
داریوش طلایی مدتها ساکن شمال ایران بود و در کنار زندگی شخصی، سعی میکرد در حد توان، دستگیر مردمان زمینخورده باشد.
داریوش طلایی بهترین فیلم خود را “غروب بت پرستان” میدانست و درباره آن با حسرت چنین گفته بود: «غروب بت پرستان» بهترین فیلم من بود. متاسفانه همان افرادی که عاشق فیلمفارسی بودند، تشریف بردند در جاده کرج و استودیو «پارس فیلم» را آتش زدند. تمامی نگاتیوها، آنونس و نسخه کامل این فیلم که در دست دکتر کوشان در استودیو «پارس فیلم» بود، ولی چون خود ایشان در استودیو حضور نداشت، تمامی این آثار آتش گرفت و خیلی از فیلم ها کاملا نابود شد. اصلا نسخه ای از این فیلم موجود نیست!
نمایش خانگی/پیمان مقیمی: شورای صدور پروانه خانگی(غیرسینمایی) با تولید و عرضه تعدادی فیلم کوتاه، بلند و مستند موافقت کرده که دامنه مختلفی از کارگردانان جوان تا میانسال را شامل میشود.
شورا برای هفده فیلم پروانه ساخت صادر کرده و برای نزدیک به چهل فیلم نیز پروانه نمايش صادر کرده است.
در میان آثار پروانه گرفته نام صحرا اسدالهی بازیگر “فروشنده” و “پسرکشی” به چشم میخورد که بعنوان کارگردان برای فیلم کوتاه “اسپاسم” پروانه نمایش گرفته.
فهرست فیلمهای کوتاه داستانی پروانه ساخت گرفته:
–«قصه پریها» به تهیهکنندگی و نویسندگی پریناز کنگاوری و کارگردانی سید فرزانه امیری
— «آرزوت را نقاشی کن» به تهیهکنندگی، نویسندگی و کارگردانی مهدی بهمنپور
–«الکترون» به تهیهکنندگی سالار نسبی طهرانی، نویسندگی و کارگردانی مهران رنجبر
–«از دو که حرف میزنیم از چه حرف میزنیم» به تهیهکنندگی، نویسندگی و کارگردانی حسین آشفته
–«ترسوها» به تهیهکنندگی محمد متین کهن ترابی ، نویسندگی و کارگردانی سحر محمودی
–«سکوت بین دو فکر» به تهیهکنندگی علی قریانزاده دهاقانی، نویسندگی و کارگردانی زامیاد سعدوندیان
— «پیک» به تهیهکنندگی، نویسندگی و کارگردانی حسن پیلهچیان
–«شب اجرا» به تهیهکنندگی قاسم بهشتی، نویسندگی و کارگردانی عطیه بهشتی
— «فال حافظ» به تهیهکنندگی پروانه زبان فهم، نویسندگی و کارگردانی امیرعلی محبوب جهانیان
— «مشعل سرخ» به تهیهکنندگی، نویسندگی و کارگردانی سیامک چاردولی
–«تاجی» به تهیهکنندگی، نویسندگی و کارگردانی مهدی برجیان
— «قضاوت پوشالی » به تهیهکنندگی، نویسندگی و کارگردانی سید وحید جبارزاده تولون
— «منتظران عاشق» به تهیهکنندگی، نویسندگی و کارگردانی احمد اسماعیلی صالحاتی
فیلمهای بلند داستانی پروانه ساخت گرفته:
–«چرخش» به تهیهکنندگی، نویسندگی و کارگردانی ژیلا محمد شاهی
— «کافه فرار 2» به تهیهکنندگی، نویسندگی و کارگردانی نبی قلیزاده
–«سقوط آخر» به تهیهکنندگی و نویسندگی محمد عنبری و کارگردانی علی عنبری
— « ثار» به تهیهکنندگی اسعد بدویپور، نویسندگی علی رستمیزاده و کارگردانی ماجد رستمیزاده
صدور پروانه نمايش فيلم اسپاسم به کارگردانی صحرا اسداللهی
فهرست فیلمهای بلند پروانه نمايش گرفته به شرح زیر است:
— «تیغشت» به تهیهکنندگی و کارگردانی مهدی حیدری
— «برهوت» به تهیهکنندگی محمد کمالی پور و کارگردانی منصور وثوقی
–«پرونده خانه ما» به تهیهکنندگی مرضیه حیدرآقایی و کارگردانی محمدرضا حیدری
–«مهمانی سایهها» به تهیهکنندگی مشترک جمشید عبدالهی و محمد حسین مرتضوی و کارگردانی جمشید عبدالهی
–«پایان بازی» به تهیهکنندگی و کارگردانی احمد عبدالهیان بلوچی
— «آیانه» به تهیهکنندگی مشترک کریم رجبی و احسان حاجی صفری و کارگردانی کریم رجبی
–«گوهر سیراف» به تهیهکنندگی میثم تربتی طرقبه و کارگردانی محمد تربتی طرقبه
— «بادکنک نارنجی» به تهیهکنندگی مشترک میلاد بیگدلی و فرهاد نگهبان و کارگردانی مسعود رشیدی موافقت شد.
فیلمهای مستند پروانه نمايش گرفته:
–«درس انار» به تهیهکنندگی پوریا نجفی و کارگردانی سجاد پرهیزگاری
— «رزیدنت» به تهیهکنندگی محمد تقی بستجانی و کارگردانی امیر محمد کوچکزاده
— «عشق بیانتهاست» به تهیهکنندگی محمدرضا رحمانیان و کارگردانی اقدس آقاپوریان، «سونوگرافی» به تهیهکنندگی و کارگردانی هایده مرادی
–«جویندگان» به تهیهکنندگی و کارگردانی مجید فتحی
–«یک اصفهانی درکادر» به تهیهکنندگی و کارگردانی فرید الدین صلواتی
–«ناخدا» به تهیهکنندگی و کارگردانی علی ارکیان
— «همنوایی عاشقانه» به تهیهکنندگی و کارگردانی آذر مهرابی
–«راز عیسی» به تهیهکنندگی سید محسن طباطبائیپور و کارگردانی آبتین شمیلی
— «جهیزیهای که آب برد» به تهیهکنندگی و کارگردانی محمد حسینی جعفری
— «هادی رستم بود» به تهیهکنندگی و کارگردانی عباس بلوچی
— «ناامیدی سم است» به تهیهکنندگی آریان عطار پور و کارگردانی رضا پر دل
–«بی همتا» به تهیهکنندگی مهدی قلی پور و کارگردانی یاسر شهسواری
فهرست فیلمهای کوتاه پروانه نمايش گرفته:
–«ماجرای نیمه شب» به تهیهکنندگی حسین فریدونجاه و کارگردانی محسن علمالهدی
— «نقاب و آینه» به تهیهکنندگی و کارگردانی عباس جوادی
— «وانموده» به تهیهکنندگی علیرضا اوسیوند و کارگردانی محمد حسین دماوندی
— «لیلی» به تهیهکنندگی و کارگردانی نوید رفیعی
— «گردنه خاکی» به تهیهکنندگی محمد عرفان طباطبائی و کارگردانی علیرضا سلامیان
— «دست پخت مامان» به تهیهکنندگی و کارگردانی شقایق عوضزاده
— «کارخانه آدمسازی» به تهیهکنندگی و کارگردانی شقایق عوضزاده
— «لحظه کما» به تهیهکنندگی و کارگردانی شقایق عوضزاده
–«روزمرگی» به تهیهکنندگی علی سالاریمقدم و کارگردانی عباس جوادی
— «تراز نیست» به تهیهکنندگی سید سعید نعمتی و کارگردانی مشترک محمد عسکری و علی جامع
— «همیشه هیچ کس نیست» به تهیهکنندگی و کارگردانی منصور عزیزی
–«رعنا» به تهیهکنندگی محمد حسن هندی و کارگردانی احمد منجمی
–«سزارین» به تهیهکنندگی و کارگردانی امین خردمندی
— «بازی» به تهیهکنندگی و کارگردانی علی گیتینورد
— «افق موازی» به تهیهکنندگی محمد ناصر زنگنه و کارگردانی محمد مهدی زنگنه
–«اسپاسم» به تهیهکنندگی زاهد برزگر و کارگردانی صحرا اسدالهی
— «حلزون» به تهیهکنندگی و کارگردانی امین رضا علی محمدی
–«هیچ راه آسانی نیست» به تهیهکنندگی و کارگردانی امین رضا علیمحمدی
— «شب آشال» به تهیهکنندگی و کارگردانی مشترک مصطفی رستمپور و عاطفه رضایان
نمایش خانگی/پیمان مقیمی: افزایش آمار آثار پشت خط اکران مانده، باعث شده کم کم برخی از صاحبان آثار، همزمان با آغاز اکران سینماها، اکران آنلاین خود را استارت بزنند و برخی نیز تصمیم بگیرند فیلم خود را بدون اکران، مستقیما روانه شبکه خانگی کنند.
باران کوثری که امسال سه فیلم گیجگاه، عامه پسند و چرا گریه نمیکنی را در سینماها داشت با فیلم “احمد به تنهایی” به شبکه خانگی آمده. این فیلم را حسین مهکام ساخته که بدون اکران در سینما، مستقیما روانه اکران آنلاین نماوا شده.
آندرانیک خچومیان، احمد نگهبان، امیر شهرابی، بابک کریمی، باران کوثری، حمید گرامی فر، سروش صحت، سهیل مستجابیان، شاهرخ فروتنیان، عبدالخالق استواری، علیرضا استادی، علیرضا شریف زاده، غلامعلی رضایی، مازیار تهرانی، مجید بیرقیان، محمد جزایری، محمدعلی ارکان، نازآفرین فرجی بازیگران فیلمند و محمود کلاری فیلمبردار باسابقه نیز در این فیلم نقش کوتاهی ایفا کرده.
فیلم احمد به تنهایی
“احمد به تنهایی” به مانند ساخته قبلی مهکام “بی حسی موضعی” یکی دو کاراکتر اصلی دارد و مابقی کاراکترها، فرعی است. سهیل مستجابیان در نقش احمد مسعود ظاهر شده؛ روانپزشکی که بعد از ناپدید شدن همسرش به سراغ دوست و آشنا میرود ولی هیچ کدام کمکش نمیکنند تا اینکه شباهنگام یک زن مکالمه ای عجیب را با او آغاز میکند.
فیلم قبلی حسین مهکام “بی حسی موضعی” که با حمایت محمدصادق رنجکشان تولید شده بود در اکران سینماها فقط حدود ۳۰۰میلیون فروخت.
نمایش خانگی: قرار ما از اول این بود که در تمام قسمتهای سریال “داوینچیز” ملیحه و همسرش عاشق هم باشند و با هم خوب باشند و اتفاقاتی که پیرامونشان رخ میدهد، در رابطهشان تأثیر نگذارد. برای من این نگاه خیلی باارزش بود. چون برخلاف کلیشه سریالهای ایرانی بود که زن و شوهرها مدام با هم درگیرند و دعوا دارند. این سریال به هیچ عنوان این شکل نبود.
سیما تیرانداز بازیگر سریال “داوینچیز” که از طریق نماوا عرضه شده با بیان مطلب فوق به همشهری گفت: در مورد شخصیت ملیحه در سریال داوینچیز شخصیت درستکاری است، ولی آنچه او را اذیت میکند این است که تقریبا درستکاری در این زمانه هیچ ارزشی ندارد و این موضوع ملیحه را سرخورده میکند. این یکی از مهمترین ویژگیهای ملیحه است که بازیکردنش هم بسیار سخت بود.
وی ادامه داد: ملیحه ارزش خوببودن را میداند، ولی به این باور رسیده است که در حال حاضر خوببودن ارزشش را از دست داده است چون زمانهای است که ضدارزشها تبدیل به ارزش شدهاند. یکی از پیچیدگیهای این شخصیت همین است. به تبع آن هم بهخاطر عشقی که به همسرش دارد و هم بهخاطر ناراحتیاش و اینکه به چشم میبیند چهقدر ارزشها بیارزش شدهاند، با همسرش همراه میشود و سعی میکند کاری را که دوست ندارد، به شکل درست انجام دهد.
سیما تیرانداز
او تاکید کرد: ملیحه عاشقانه همسرش را دوست دارد و نمایش این عشق که باید در سرتاسر لحظات این نقش جاری میشد، مهم و سخت بود. یادم هست وقتی بازی میکردم افشین هاشمی کارگردان سریال میگفت که درست است الان داری به همسرت گله میکنی، ولی حتی همین الان هم بخش عاشقانه این رابطه را فراموش نکن و نامهربان نباش. اصلا یکی از چالشهای این نقش این بود که باید لحنم را کنترل میکردم که به هیچ عنوان شکل دعوا نداشته باشد و حتی در زمانی که این شخصیت با همسرش اختلاف دارد، نرم باشد.
او افزود: ما خانمها در مواجهه با نقشهای کمدی آزادی عمل آقایان را نداریم. در نتیجه باید با وجود محدودیتهایی که داریم، شیرین باشیم، دوستداشتنی و باورپذیر بهنظر برسیم و در عین حال از خط عبور نکنیم. این مسئله کار را بسیار سخت میکند.
نمایش خانگی: یاسر نظری فیلم کوتاه «قلاده شیطان» را با تهیه کنندگی سارا وفایی اواخر اسفند کلید میزند.
همزمان با آغاز پیش تولید فیلم کوتاه «قلاده شیطان» به نویسندگی و کارگردانی یاسر نظری و تهیه کنندگی سارا وفایی، فیلمبرداری این فیلم کوتاه اواخر اسفند آغاز خواهد شد.
حضور بازیگرانی همچون ریحانه تقوی و ایلیا غلامی و پوریا دلیر در این پروژه قطعی شده و سایر بازیگران و عوامل این پروژه بزودی معرفی خواهند شد.
مجری طرح این پروژه را آموزشگاه سینمایی برداشت (خانواده برداشت) برعهده دارد و تیم بازیگران این فیلم کوتاه نیز از هنرجویان خانواده برداشت میباشند.
نمایش خانگی: کیانوش عیاری در ماههای اخیر دومین کمدی کارنامه خود “ویلای ساحلی” را در سینماها داشته که به لطف حضور رضا عطاران و پژمان جمشیدی، فروش خود را هم داشته. عیاری یک فیلم توقیف به نام “کاناپه” و یک سریال بلاتکلیف به نام “۸۷متر” را هم دارد.
سریال “۸۷متر” امکان پخش از تلویزیون را ندارد و برای پخش از شبکه خانگی هم باید هزینه تولید آن به تلویزیون پرداخت گردد. کیانوش عیاری در این باره به روزنامه شرق گفت: ما در حال پیداکردن یک پلتفرم هستیم که بتواند پول زیادی را که سیمافیلم برای این سریال میخواهد، پرداخت و «۸۷ متر» را پخش کند.
وی ادامه داد: اینکه چرا تلویزیون “۸۷متر” را پخش نمیکند برای من هم سؤال بزرگی است.
عیاری تاکید کرد: “۸۷متر” سریال خوبی است. خودم از آن راضی هستم و به نحوی دوستش دارم ولی نمیدانم چه مسئلهای باعث شده سریال پخش نشود. برای من تا این لحظه وضع پخش سریال «۸۷متر» نامعلوم است. اینکه بالاخره تلویزیون آن را پخش خواهد کرد یا تلوبیون یا پلتفرم را نمیدانم. در نهایت امیدوارم در پلتفرم پخش شود.
نمایش خانگی/هونام حقانی: اندامی درشت ، نگاهی برّان و تیز ، گویشی مقتدر و تا حدی خوف آور و البته عشق بی حد و حصر به نسکافه خصوصیات اصلی محمود نظر علیان بازیگر توانمندی است که بسیار محجوب و درجه یک است را تشکیل می دهد. بازیگری که انواع و اقسام نقش های نامعتارف و جذاب مثل کنت خون آشام در دراکولا،پدر کم حرف و خشن در مردی که اسب شد، جن گیر غارنشین و بدوی در فیلم پوست شیر، مرد خشن و مقتدر در فیلم همه چیز برای فروشو … را تجربه کرده است. نظرعلیان تا مدتها هنرمند اصلی فیلم های مستقلی مثل چند کیلو خرما برای مراسم تدفین بود. محمود نظر علیان برای بازی در زیر نورماه دیپلم افتخار بازیگر نقش مکمل را از فجر به دست آورد. با نظر علیان در باره آخرین حضورش در سریال مرداب که ازجمله سریالهای موفق شبکه خانگی بوده است، گفتگویی انجام دادیم.
*تا به حال کمتر پیش آمده محمود نظر علیان را در قالب یک نقش روال پدر اهل خانواده ببینیم و به نظر می رسد علاقه خاصی به ایفای نقش های نامتعارف مثل مرد جن گیر در فیلم پوست، یا مرد هیولا گونه سریال مرداب دارید…
**در مرداب قرار بود این نقش گونه دیگری باشد…
*روز اول که به شما پیشنهاد بازی در مرداب شد نقشتان طور دیگری بود؟
**قرار بود این نقش دیالوگ داشته باشد و حرفهایش را بزند منتهی در شروع کار تصمیم گرفته شد این آدم حرف نزند و بخش های از بازیم نیز در حین پخش حذف شد…
*این نداشتن دیالوگ کار بازیگر را سخت می کند… **نداشتن دیالوگ کار بازیگر را خیلی سخت می کند. مرداب بیست قسمت است و تقریبا در سریال یک دیالوگ هم نداشته ام بنابراین بازیم رفت به سمت ممیک چهره و بدن.
*توانایی خوبی دارید که نقش های کم دیالوگ را درست بازی کنید…
**نظر لطف شماست. جنس بازیم با این نقشها جور است و سعی میکنم با زبان بدن کاری کنم که عین حس موردنظر برای نقش، در اجرا درآید.
*از کارگردان و یا تهیه کننده درباره حذف بخش هایی از بازیتان سوال کردید؟
**من اهل این جور اعتراضات و پرسش ها نیستم و شاید کارگردان و یا شرکت پخش کننده چنین صلاحی را دیده و انجامش داده است.
*چه ویژگی در نقشی که در مرداب بازی کردید برایتان جذابیت بیشتری دارد…. ** این آدم تنها است و هیچ تجربه زیست اجتماعی ندارد و فرمانبردار صرف شکیب به واسطه رفاقت چهل ساله اش با او است. شکیب تصمیم گرفته تا هرکسی که دور برش است را به واسطه این مرد از بین ببرد و همین است که یک پایان غیرمنتظره را بر این سریال، رقم زد.
چرا نقشم در سریال “مرداب”، لال شد؟
*در مرداب با بازیگران باتجربه و جوانی مثل امیر جعفری و مجتبی پیرزاد هم بازی بودید.
* بازی امیر جعفری یکی از بهترین بازی های امیر جعفری است چون بازیگر درجه یکی است و خوشحالم که با او همبازی شدم. نکته مهم مرداب تیم بازیگری یکدست، خوب و ارزنده اش است، بروز نیک نژاد هم آدم دوست داشتنی، نیک اندیش وخوش فکری است و محمد شایسته تهیهکننده لایق و باتجربه و زیرکی است که نبض مخاطب را خوب می شناسد و برای همین کیفیت تولید را خیلی خوب حفظ کرده.
*استاد ایفای این نقشهای هیولا گونه آنتونی کوئین به خصوص در گوزپشت نتردام است. آیا از جنس بازی او تاثیری گرفته بودید؟
**تمام بازی های آنتونی کویین را دوست دارم و بازیگر مورد علاقه ام است و حرف شما را خیلی از دوستانم به من زده اند که استایل بازیم شبیه کویین است.
*با اغلب اهالی سینما همکاری داشته اید؛ از بزرگمهر رفیعا تا رضا عطاران تا سامان سالور و…
**رضا عطاران بازیگر و فیلمساز خاصی است که امضای شخصی در کارهایش دارد و دوست داشتم با او در فیلمی همکاری کنم و بفهم که نوع نگاهش به فیلمسازی و هدایت بازیگری چگونه است و خودم را محک بزنم که حضورم در این جنس فیلمها که متعلق به سینمای بدنه و مخاطب پسند است چگونه است. اغلب نقش هایم به جزچند مورد در فضای تجربی و هنری و طبیعت محوربوده است و به هرحال باید گونههای دیگر بازیگری را هم تجربه می کردم و با کمال میل این پیشنهاد را پذیرفتم. به نظرم سبکی که رضا عطاران در فیلم دراکولا به کار برده است، شیوه نویی در سینمای ایران محسوب می شد. عطاران در فیلمش به سراغ روایت قصه ای نام آشنا که متعلق به غرب و اروپا است می رود. داستانی که سینماگرانی نظیر فردریک مورنائو و کاپولا به سراغش رفته اند و فیلم هایی بر اساسش ساخته اند. داستانی که بسیار جدی و درام است. از طرفی نویسنده و بازیگر اصلی فیلم دراکولا خود رضا عطاران است. روحیه رضا عطاران خاص و درجه یک است و در کارش استایل خاصی دارد. رمز موفقیت عطاران در سریال و فیلم سازی هم استفاده از الگوهای آدم های واقعی و قابل باور ایرانی از طبقه متوسط روبه پایین است.
*آیا رضا عطاران در پشت صحنه فیلم دراکولا مثل جلوی دوربین اهل شوخی و طنز بود؟
**رضا عطاران آدم لایت و خوش مشربی است و در لحظات سخت کاری هم این روحیه اش را حفظ می کند، در سرصحنه هم فضای خوبی حاکم بود و لذت بردیم.
*آیا جزو بازیگرانی هستید که مدام در باره نقشتان پیشنهاد و کُنسه می دهید؟ **یک چیزهایی را مطرح کردم که بیشتر درباره جزئیات رفتاری ، شخصیتی و نوع بازیم بود و عطاران با روی باز حرفهایم را گوش می کرد. همیشه در بازیم به بهترین شیوه فکر می کنم و با کارگردان در میانش قرار می دهم تا اگر تشخیص داد استفاده کنم. وظیفه من بازیگر ، بازی کردن است و خوب در آمدن و یا بد شدن فیلم جزو وظائف کارگردان است.
*در اغلب کارهایی که بازی کرده اید ، نقش مردان مقتدر ، درون گرا ، کم حرف و عمل گرا را بازی کرده اید. آیا این رویکرد به دلیل ویژگی شخصیتی خودتان است؟
**در کلیت تا حدی آدم کم حرف و درون گرایی هستم وایفای این نوع شخصیت ها را دوست دارم .در خانه و در مراسم های خصوصی آدم بذله گویی هستم و این طور نیست که در خانه هم یک جا بنشیم و عبوس و عنق باشم. در بحثی که مورد علاقه باشم و با آدم های همسطحم هم وارد بحث و گفت وگو می شوم و کلا مثل همه آدم ها در مقطعی کم حرفم و در زمان دیگر بسته به شرایط پر حرف می شوم. در مواقعی که با آدم هایی که حرف مشترک داشته باشم معاشرت میکنم.
*از کار با جوانها تا باتجربه ها را در کارنامه دارید؟
**کار با جوانها به من انرژی و انگیزه می دهد و خوشحال می شوم تجربیات چند دهه ای من در عرصه هنر را در اختیارشان قرار بدهم. اغلب این کارگردانهای جوان می خواستند در فیلم سازی تجربه های جدیدی را بیازمایند و خوشحالم که در این راه در کنارشان بودم. موقعی که امیر ثقفی به من پیشنهاد بازی در فیلم مردی که اسب شد را داد با کمال میل قبولش کردم. در حین کار متوجه شدم با فیلم سخت و دشواری روبه رو هستم و به جرات می توانم بگویم این فیلم یکی ازسخت ترین فیلم های سال های اخیر سینمای ایران است. شرایط تولید آنقدر سخت بود که در سکانسی زانویم نیز دچار آسیب دیدگی شد که اثراتش هم تا به امروز ادامه دارد. من هم این شیوه را دوست دارم و خسته نمی شوم و مرد فیلم و روزهای سختم. البته هیچکدام از فیلم های در محیط های راحت نبوده و عموما در کوه ، جنگل و روستا و بیابان بوده است.
*بنابراین شما بازیگر فیلم های طبیعت محور هستید؟
** عبارت درستی است. خیلی به محیط شهری علاقه ندارم . در فیلم ممیرو که در زمستان فیلمبرداری شد، در هوای چند درجه زیر صفر اطراف اردبیل کار کردیم و با کار دشواری مواجه بودیم. وجود این سختی هاست که من را در بازیگری راضی می کند.
*به جز حضور در مرداب کمتر در سریال بازی کرده اید… ** علاقه با بازی در سریال به واسطه زمان طولانی فیلمبرداریش ندارم.
*خوبی سریال های نمایش خانگی بازتاب سریع واکنش مخاطب بعد از دیدن کار است.
**بله، یکی از دلائل بازیم در مرداب همین بود و چون همزمان پخش مرداب با فیلمبرداری بود بازتاب نظرات مخاطب خیلی به من کمک کرد.
*به سبک کاری کدام نویسنده علاقه دارید؟
**چخوف را دوست دارم و امیدوارم روزی در فیلمی اقتباسی از کارهای آنتوان چخوف بازی کنم.
نمایش خانگی/محمد شاکری: کار خوب مشترکی که بعد از انقلاب با همکاری حوزه علمیه به نتیجه رسیده همین سلامت معنوی است. پژوهشگاه رشاد یکی از کارهای مهمش آن است که آثار ملی و دینی را در حوزه سلامت معنوی، تدوین کند.
دکتر عباس زاده در همایش سلامت معنوی اسلامی با بیان مطلب فوق گفت: همایش ما دستاوردهایی دارد مختلف و متنوع در حیطه های متعدد. امسال بحث سلامت معنوی قرآن، مدنظر ماست. در این همایش یک شخصیت الگو در حیطه سلامت معنوی را معرفی میکنیم و مشارکت نسل جوان در بحث سلامت معنوی را پی گرفتهایم.
دکتر علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در این نشست گفت: سلامت معنوی چهار دهه ای است که توسط سازمان جهانی سلامت تایید شده و در عین حال بُعد دیگری را علاوه بر وجه دیگر سلامت تایید کردند به نام سلامت معنوی. بحث دیانت از جمله وجوه این مبحث است. الان آیت الله رشاد ورود کرده اند تا سند سلامت معنوی توسط پژوهشگاه نوشته شده و به تصویب برسد.
دکتر مرندی گفت: سلامت معنوی اسلامی یعنی همان دین داری و منطبق بر آموزه های قرآنی. در غرب بیشتر بر امور متافیزیکی مثل یوگا متکی هستند ولی در اینجا همه چیز کاملا برآمده از قرآن و آموزه های قرآنی است. برای نهادینه کردن این مقوله در اجتماع، کار راحتی نداریم ولی باید تلاش کنیم که ارزشهای انسانی جوری آموزش داده شود که نهادینه گردد در جامعه.
او افزود: تکامل سالهای اول زندگی و تاکید بر امور اخلاقی مثل دروغ نگفتن و… در ماههای آخر بارداری و ابتدای زندگی، بسیار مهم است و باید در بحث سلامت معنوی بسیار بدان اهمیت داده شود. سلامت معنوی با سلامت روان از زمین تا آسمان در تفاوت است. آموزش و پرورش در این حیطه نقشش بسیار بالاست. روحانیت هم به کمک ما آمده و باعث خواهد شد که بتوانیم امور مرتبط با سلامت معنوی را به طور جدی پیش ببریم. سی سال بود که هیچ کس هیچ کاری نکرده بود و درنتیجه کتب غربی، آمدند و فراگیر شدند ولي به هر حال فرهنگستان جلو آمده و قصد دارد خلاء را پر کند.
دکتر مرندی متذکر شد: جامعه پزشکی هم مثل کل جامعه، رشد معنوی نداشته و از طرفی بخشی از ساختار هم با پزشکان، میانه ندارد و مثلا در سریالها یا با پزشکان شوخی میکنند یا با نانوایان. در دفاع مقدس، پزشکانی داشتیم که همدوش رزمندگان بودند یا در دوران کرونا که حدود سیصد شهید از جامعه پزشکی داشتیم پس نباید برخورد قهری با پزشکان داشت و باید به سمت ایجاب رفت.
دکتر مرندی گفت: هر صنفی اگر به خدا معتقد باشد و سلامت معنوی را جدی بگیرد قطعا با رشد مواجه خواهد شد. توسعه مناطق محروم فوق العاده تاثیر دارد در سلامت معنوی. زمانی در برخی استان ها اصلا پزشک ایرانی نداشتیم ولی حالا اوضاع خیلی بهتر شده. مقاله ای برای دانشگاه مریلند را سالها قبل خواندم با محوریت دو گروه بیمار که برای یک گروه دعا خوانده شد و معلوم شد که برای این گروه، طول عمر بیشتر شد. یا در دوران جنگ که وزیر شدم با وجود کمبود منابع ولی با توکل، سعی کردم شرایط خوبی را فراهم کنم و به سمتی ببرم اوضاع را که از بسیاری مشکلات جلوگیری گردد.
دکتر عباس زاده عضو شورای سلامت معنوی فرهنگستان بیان داشت: سلامت معنوی با رویکرد اسلامی وضعیتی است که بینش و کنش و رفتارهای آدمی مرتبط با اصول اسلامی باشد. سلامت معنوی را یک بعد در کنار دیگر ابعاد درنظر میگیرند ولی از نظر اسلامی، این طور نیست چون سلامت معنوی ارجح است بر دیگر وجوه مثلا بسیاری از معضلات روانشناسی با معنویت حل میشود. قرآن، سلامت معنوی اسلامی و جامعه سه کلیدواژه این همایش هستند.
او ادامه داد: تصویر قرآن از سلامت معنوی، واکاوی نتایج سلامت معنوی در قرآن، مبانی انسان شناختی، مبانی هستی شناسی، مطالعه راهکارهای اجرایی و نهادینه سازی سلامت معنوی قرآنی در جامعه، استفاده از ظرفیت محیطهای آموزشی برای رشد معنویت درجامعه و… ازجمله اهداف سلامت معنوی است. همایش، ۹ محور خواهد داشت و ازجمله چیستی، ارتباط سلامت معنوی با دیگر ابعاد، سلامت معنوی قرآنبنیاد و دیگر ابعاد، بحث فضای مجازی و…
در این نشست دکتر ابوالقاسمی از دیگر اعضای فرهنگستان درباره سلامت معنوی بیان داشت: مهمترین دغدغه فرهنگستان باید تببین سلامت معنوی در جامعه باشد. حوزه و وزارت بهداشت پای کار آمدهاند و صداوسیما هم باید پای کار بیاید. استفاده از ظرفیت های مراکز بهداشتی درمانی هم در دستور کار است و همه باید پای کار بیایند. بحث سند سلامت معنوی اسلامی، همافزایی دستگاهها را می طلبد. درسنامه سلامت معنوی هم تدوین شده و قرار است وارد سیستم آموزشی شود. سلامت روانی را شاید با دارو بتوان ایجاد کرد ولی سلامت معنوی را نمیتوان با دارو ایجاد کرد. موضوع توکل یا دعا از موضوعاتی است که در بحث سلامت معنوی بسیار به کار میآید.