بعد از حمله سه ماه قبل به سریال «گلشیفته»⇐حالا حمله رسانه هلال احمر به سریال در دست تولید «ممنوعه»!!⇔چگونه میشود سریال دیده‌نشده را نقد کرد؟

ممنوعه

نمایش خانگی: اینکه سریالی بعد از پخش در شبکه خانگی اسباب نقد و نظر رسانه ها را فراهم کند کاملا منطقیست اما اینکه سریالی بدون آن که تولیدش تمام شده باشد و بدون دیده شدن حتی یک قسمت، اسباب حمله یک رسانه را فراهم کند عجیب است.

موسسه سرورسانه پارسیان که امسال سریال پرماجرای «گلشیفته» را در شبکه خانگی داشت این روزها آخرین مراحل تولید سریال «ممنوعه» را پشت سر میگذارد و همان طور که روزنامه «شهروند» منسوب به هلال احمر پیشتر به سریال «گلشیفته» حمله کرده بود(اینجا را بخوانید) حالا سریال «ممنوعه» هم هفته ها قبل از توزیع رسمی، با حمله این رسانه مواجه شده است.

اینکه چرا رسانه منسوب به سازمان هلال احمر مدام محصولات یک موسسه پخش خانگی را مورد لطف خود قرار داده و یکی از محصولات کم فروش موسسه ای دیگر را نادیده می گیرد جای سوال است! بماند که نقد کردن یک سریال قبل از توزیع خنده دارتر از رد کردن داوطلبان دانشگاهها بدون برگزاری کنکور است.

از آن خنده دارتر آن است که نگارنده این روزنامه حتی از عقبه دست اندرکاران تولید این سریال خبر ندارد و نمی داند موسسه‌ای نظیر «هنرنمای پارسیان» سالهاست به کار توزیع محصولات شبکه خانگی پرداخته و سریالهایی موفق مانند «عاشقانه» و «دندون طلا» را در این شبکه داشته است.

متن گزارش «شهروند» درباره «ممنوعه» را بخوانید:

در سال‌های اخیر سریال‌های شبکه خانگی چون «شهرزاد»، «عاشقانه» و حتی همین «گلشیفته»- که تازه کمتر از توقعات موفق نشان داده- در قیاس با سریال‌های تلویزیون گوی سبقت را ربوده و گام‌ها از آنها موفق‌تر بوده‌اند. این قضیه شاید بهترین توجیه و توضیح برای تولید پشت‌سرهم چنین سریال‌هایی باشد. جدیدترین نمونه این تلاش‌ها هم سریال ممنوعه است.
«ممنوعه» به سیاق تمام سریال‌های شبکه نمایش خانگی سریالی پرستاره است و شاید هم یکی از پرستاره‌ترین سریال‌هایی که در سال‌های اخیر تولید شده. اگرچه پیش‌بینی موفقیت یا شکست محصولات نمایشی و تصویری به این آسانی مقدور نیست، اما به نظر می‌رسد «ممنوعه» روی نام پرشمار ستارگانش به عنوان پوئنی برای جلب نظر مردم حساب باز کرده است. در حقیقت اگر هرکدام از بازیگرانی چون نیکی کریمی، پژمان بازغی، امیر جعفری، هادی حجازی‌فر، مجید مظفری، امیرحسین آرمان، خاطره اسدی، بهاره افشاری، آتیلا پسیانی، الهه حصاری، نیلوفر رجایی‌فر، لیلا زارع، نیما شعبان نژاد و… بتوانند یک رقم مشخصی به شمار تماشاگران ثابت این سریال اضافه کنند، آن‌وقت امید تولید یک سریال پرتیراژ که آشکارا در دل و جان سازندگان ممنوعه بوده، چندان هم دور از دسترس به نظر نمی‌رسد. به‌خصوص اگر در نظر آوریم به شمار بازیگران ممنوعه روز‌به روز افزوده می‌شود، ممنوعه پرستاره‌تر هم می‌شود!
الگوهای سریال «ممنوعه» شاید شهرزاد، عاشقانه و گلشیفته باشند. سریال‌هایی با یک دوجین ستاره که نان پرستاره‌بودنشان را نیز خوردند. شهرزاد ترانه را داشت و شهاب حسینی، علی نصیریان و ده‌ها ستاره دیگر را. عاشقانه را گلزار، مهناز افشار،ساره بیات، پانته‌آ بهرام و حسین یاری پرستاره کرده بود. سیاهه ستارگان گلشیفته هم که الان در هر کوی و برزنی جلوی چشم است. پس ممنوعه آمده تا همان راه را برود. غافل از این‌که آن‌چه مثلا شهرزاد و عاشقانه را موفق‌تر از گلشیفته کرد، علاوه بر ستارگانش به فضا و داستان و حس‌وحال سریال هم بازمی‌گردد. از این نظر است که می‌شود گفت موفقیت «ممنوعه» در قیاس با «گلشیفته» و «شهرزاد» نمی‌تواند تضمین‌شده باشد. باید دید این سریال که در خلاصه داستانش به نحو مبهمی آمده، داستان سه نسل را به صورت همزمان و پیوسته روایت می‌کند و از دغدغه‌های امروز جوانان تا آسیب مسائل اجتماعی، چه در چنته دارد. آیا تمام دارایی این سریال خلاصه می‌شود در بازیگرانی که در سال‌های اخیر هنرنمایی‌شان را در تلویزیون و سینما شاهد بوده‌ایم یا چیزی بیش از این نیز دارد؟
«ممنوعه» به کارگردانی امیر پورکیان و تهیه‌کنندگی علی اکبر نجفی استارت خورده. دو چهره نه چندان آشنا؛ به‌خصوص امیر پورکیان از این‌رو که به عنوان کارگردان سابقه چندانی ندارد و اغلب تجاربش در زمینه تهیه‌کنندگی بوده، برای سریالی با این اهداف و آمال انتخاب عجیبی به نظر می‌آید. جالب این‌که در ویکی‌پدیا هرآن‌چه به‌عنوان افتخارات این سینماگر آمده، موارد مرتبط با تهیه‌کنندگی بوده‌ است، از جمله این‌که پورکیان تهیه‌کننده نخستین فیلم سلفی ایران را به عهده داشته و همچنین در «خنده‌های آتوسا» رکورددار کوتاه‌ترین فیلمبرداری در قطار در حال حرکت بوده. علی اکبر نجفی تهیه‌کننده «ممنوعه» هم که مدیرعامل موسسه هنرنمای پارسیان است، تنها «گلشیفته» را در رزومه کاری‌اش دارد. صادق یاری نیز که پیشتر سرمایه‌گذار گلشیفته بوده، در ممنوعه نیز هست.
تاکنون جزییات چندانی از فیلمنامه و داستان این سریال منتشر نشده و بنابراین به نظر می‌آید برای دیدن نتیجه تلاش‌های این گروه باید منتظر قسمت‌های نخست بود. با این‌که بازیگران سریال از جمله خاطره اسدی در اینستاگرامشان توقعات را بالا برده و ادعا کرده‌اند حضوری متفاوت در سریال ممنوعه خواهند داشت، اما «ممنوعه» چشم‌انداز چندان امیدوارکننده‌ای پیش چشم قرار نمی‌دهد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید