روی آنتن زنده شبکه خبر بیان شد⇐به‌خاطر طنز ماهواره‌ای مهران مدیری شبکه قاچاق مجددا جان گرفت!!/سرعت پیگیری حقوقی قاچاقچیان قابل مقایسه با سرعت شبکه قاچاق نیست/فیلمهای غیرمجاز را با جعل مجوز ارشاد در شبکه خانگی توزیع کرده‌اند/چرا رییس سازمان سینمایی علاقه‌ای به تعامل با فعالان شبکه خانگی ندارد؟/چرا سازمان سینمایی با فعالان شبکه خانگی مثل ارباب رجوع رفتار می‌کند؟/کار به جایی رسیده که قاچاقچیان از کمیته صیانت شکایت میکنند و حتی نسخه‌های قاچاق را پس می‌گیرند!/با جریمه ده میلیونی برای قاچاقچیانی که درآمد چندصدمیلیونی دارند معلوم است که مشکل قاچاق حل نمی‌شود/مجلس باید برای قاچاقچیان مجازات سنگین تصویب کند

حسین حاحی بیگی-مجتبی فرآورده-شهرفرنگ

نمایش خانگی: افشاگریهای اخیر حسین فرحبخش از اعضای کمیته صیانت از آثار سمعی-بصری که به همکاری برخی از کارخانجات تولید لوح فشرده با شبکه قاچاق محصولات خانگی اشاره کرده بود موجب آن شد که در برنامه اخیر «شهرفرنگ»شبکه خبر موضوع قاچاق فیلم محور بحث قرار گیرد.

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» حسین حاجی‌بیگی از فعالان حیطه نمایش خانگی و مجتبی فرآورده تهیه‌کننده سینما مهمانان این برنامه بودند و هر یک کوشیدند به نوبه خود مسائلی را درباره شبکه قاچاق محصولات خانگی بیان کنند.

حسین حاجی بیگی که مدیرپخش موسسه «هنراول» است گفت: اوضاع در شبکه قاچاق آن قدر پیچیده شده که فیلمهای غیرمجاز را در بسته بندیهای مجاز ارائه میدهند!!! مثلا نسخه دوبله شده انیمیشنهای غیرمجاز را با جعل مجوز ارشاد در شبکه خانگی توزیع کرده‌اند و هیچ کس هم حواسش نیست.

حاجی بیگی با اشاره به گلایه های صاحبان آثار از قاچاق فیلمشان پیش از عرضه قانونی به شبکه خانگی اظهار داشت: فیلم در بازه اکران تا شبکه خانگی در دست افراد مختلف است و هر یک از اینها میتواند عامل قاچاق باشد.

وی ادامه داد: وزارت ارشاد قبلتر ده نسخه از موسسات میگرفت و برای بازبینی فیلم را به اعضاء شورای پروانه نمایش خانگی میداد ولی الان بخاطر حاشیه های پیش آمده در مسیر قاچاق فقط دو نسخه می گیرند.

حاجی بیگی درباره امکان همکاری برخی تهیه کنندگان با قاچاقچیان اظهار داشت: حتی اگر فردی وسوسه شود برای همکاری با قاچاقچی، چرایی اش به چرایی وجود شبکه قاچاق برمیگردد و برای حل مشکل هم باید ریشه را زد که همان شبکه قاچاق است.

این فعال شبکه خانگی با اشاره به سرعت بالای شبکه قاچاق گفت: حق نمایش فیلمها در شبکه خانگی بین صد میلیون تا یک میلیارد است اما در اغلب موارد همین هزینه ها هم برنمیگردد. چرایی اش هم سرعت بالای شبکه قاچاق است. مثلا به عنوان شرکت پخش خانگی امروز فیلم را خریده ایم و دو روز بعد که پنجشنبه روزیست فیلم در شبکه قاچاق آمده بیرون و پیگیری در روزهای تعطیل به جایی نمی رسد یعنی سرعت پیگیری حقوقی قابل مقایسه با سرعت شبکه قاچاق نیست.

حسین حاجی بیگی با تأکید بر ایجاد تعامل میان سازمان سینمایی و فعالان خانگی گفت: برای حل مساله قاچاق، رییس سازمان سینمایی باید از کمک بدنه صنف نمایش خانگی استفاده کند اما متأسفانه با ما مثل ارباب رجوع برخورد می‌کنند! چرا؟ رییس سازمان سینمایی باید بگوید چرا هنوز در ارشاد  قوانین نظارتی درست درباره شبکه خانگی نداریم. 

وی ادامه داد: بخاطر گستردگی شبکه قاچاق تیراژ پرفروشترین و کم فروشترین فیلم در شبکه خانگی فرق چندانی با هم ندارد و در همین اوضاع اتفاقاتی کاملا در ضدیت با شبکه مجاز می افتد مثلا اخیرا در اصفهان اجازه فروش فیلم در سوپرمارکتها را نمی دهند و کلی از فیلمهای مجاز را مصادره کرده اند. همین است که باعث شده از 30 موسسه ویدیورسانه فقط 5 تا 6 موسسه فعال باشند و هیچ کس هم حواسش نیست.

حاجی بیگی با بیان برخی تلاشهای صورت گرفته در کمیته صیانت از محصولات سمعی-بصری گفت: کمیته صیانت و شخص حسین فرحبخش خیلی زحمت کشیدند اما با تغییر مدیران سینمایی و تغییر ساختار در موسسه رسانه های تصویری بخش عمده زحمات زیر سوال می رود. کار به جایی رسیده که قاچاقچیان و متخلفان علیه کمیته صیانت شکایت میکنند و حتی نسخه های قاچاق خود را پس می گیرند! چرا؟ چون قوانین سختگیرانه ای درباره قاچاق نداریم.

این چهره فعال در شبکه خانگی تأکید کرد: در کنار مبارزه با قاچاقچیان باید در زمینه خرید حلال فرهنگ سازی کرد و حتی در کتابهای درسی به کودکان یاد داد که قاچاق مساوی دزدیست.

مجتبی فرآورده تهیه کننده حاضر در «شهرفرنگ» با تأیید حرفهای حسین فرحبخش در همکاری برخی کارخانجات تولید لوح فشرده با شبکه قاچاق و اشاره به تلاشهای وی برای مقابله با قاچاق گفت: مسأله قاچاق نه فقط در سینما بلکه در حوزه موسیقی و بازیهای رایانه ای هم وجود دارد و متخلفان بسیاری در حال ارتزاق از شبکه قاچاقند به جز صاحبان اصلی محصولات.

فرآورده درباره شائبه همراهی برخی تهیه کنندگان با شبکه قاچاق اظهار داشت: چرا فکر می کنید تهیه کنندگان خودمان در قاچاق دخیلند؟ یعنی تهیه کنندگان ما دارند سرمایه شان را آتش میزنند؟ امکان ندارد.

وی ادامه داد: اینکه سرتیپی گفته تهیه کنندگان مراقب مال شان باشند و دیگران را دزد نکنند پربیراه نیست ولی به هر حال مقابله با قاچاق هم لازم است.

این تهیه کننده افزود: متأسفانه قوانین سختگیرانه برای مقابله با قاچاق نداریم. مجلس باید ورود کند و طرح مالکیت معنوی را به طور جدی بررسی کرده و قانونی اش کند. با جریمه ده میلیونی برای قاچاقچیانی که سود چندصدمیلیاردی دارند معلوم است که مشکل قاچاق حل نمی‌شود. همزمان با مبارزه جدی با شبکه قاچاق باید قانونگذاری در این زمینه ارتقا یابد و مجازات سنگین برای قاچاقچیان قرار داده شود.

فرآورده با اشاره به ریشه‌کنی قاچاقچیان میدانی در میانه دهه هشتاد اظهار داشت:  فرحبخش و همکارانش در کمیته صیانت تلاش زیادی برای مقابله با شبکه قاچاق کردند و به جایی رسیدیم که حداقل در حوزه میدانی قاچاقچیان تار و مار شدند اما به ناگاه در سال 89 و به خاطر عرضه برنامه طنز ماهواره‌ای مهران مدیری که انگار توافقی نانوشته بر سر عرضه غیرمجاز شکل گرفته بود مجددا شبکه قاچاق جان گرفت!!

فرآورده در پایان سخنان خود گفت: بهتر است فرهنگ سازی در این جهت صورت گیرد که قاچاق را معادل سرقت بدانیم و از همان دوران کودکی و نوجوانی به مخاطبان بیاموزیم که خرید نسخه قاچاق مساوی دزدی است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید