گلایه‌های یک توزیع‌کننده صنف نمایش خانگی⇐چرا نظارت سفت و سخت ارشاد فقط عرضه کنندگان فیزیکی را دربرمی‌گیرد؟/چرا نه بر قیمت و نه بر محتوای عرضه شده در سامانه‌های ویدیوی درخواستی نظارتی وجود ندارد؟/اجازه عرضه محصولات هالیوودی روز به شرکتهای نمایش خانگی داده نمی‌شود اما سامانه‌های ویدیوی درخواستی خیلی راحت و گاه بدون مجوز همه جور محصولی را عرضه می‌کنند/برای سامانه‌های ویدیوی درخواستی سود و زیان چندان مهم نیست چون اغلب وابسته به کارتلهای خاص سیاسی-اقتصادی هستند/آیا مدیران ارشاد حواسشان هست که در دو سال اخیر چند نمایندگی عرضه محصولات نمایش خانگی کارشان به تعطیلی کشیده و در نتیجه آن چند نفر بیکار شده‌اند؟/چرا محمدمهدی حیدریان نزدیک به شش ماه بعد از حضور در سازمان سینمایی حتی یک نشست با فعالان نمایش خانگی نگذاشته؟

محمدمهدی معینی

نمایش خانگی: راه اندازی سامانه‌های ویدیوی درخواستی یا vod ها هرچند میتوانست زمینه ای باشد برای پویایی بیشتر شبکه خانگی اما یک دلیل مهم و آن هم فقدان نظارت کافی بر فعالیت این سامانه‌هاست که باعث شده با اقداماتی مانند عرضه محصولات بدون مجوز ارشاد و عرضه محصولات روز شبکه خانگی با قیمتهایی در حد رایگان در این سامانه ها روبرو باشیم.

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» این روند باعث شده در ماههای اخیر شرایط برای رقابت میان ویدیوکلوبهای سراسر ایران و پخش کنندگان فیزیکی محصولات خانگی با سامانه‌های ویدیوی درخواستی مرتب سختتر شود.

محمدمهدی نعیمی که بیشتر از دو دهه است در سمنان به کار عرضه محصولات نمایش خانگی مشغول است از جمله فعالان حیطه نمایش خانگی است که از رقابت ناعادلانه با vodها گلایه ها دارد.

نعیمی با اشاره به فقدان نظارت بر سامانه‌های ویدیوی درخواستی به سایت «نمایش خانگی» گفت: ابدا مخالف رقابت نیستیم اما رقابت باید عادلانه باشد و ایجاد شرایط برای رقابت عادلانه هم نیازمند نظارت ارشاد است. نظارت ارشاد دو حیطه مجاز بودن محصولات و قیمت عرضه را دربرگیرد. این نظارت به شکل سفت و سختش برای عرضه کنندگان فیزیکی هست اما برای سامانه های ویدیوی درخواستی، خیر.

نعیمی ادامه داد: عرضه کنندگان فیزیکی محصولات خانگی نمی‌توانند محصولات خود را حتی یک ریال ارزانتر از قیمت پشت جلد بفروشند اما عرضه کنندگان ویدیوی درخواستی هر کدام با هر قیمتی که دلخواهشان است محصول را عرضه می‌کنند. عرضه‌کنندگان فیزیکی محصولات نمی‌توانند فیلم یا سریال بدون مجوز ارشاد عرضه کنند اما در سامانه‌های ویدیوی درخواستی کم ندیده ایم که محصول را بدون داشتن مجوز عرضه میکنند و نمونه اخیرش درباره «بازیهای تاج و تخت» روی داد که تازه بعد از حاشیه سازیها بود که جلوی ماجرا گرفته شد.

این فعال حیطه توزیع خانگی با اشاره به معضل شبکه قاچاق محصولات نمایش خانگی که از دیرباز وجود داشته اظهار داشت: شبکه قاچاق که مدتهاست نفس عرضه کنندگان مجاز را گرفته است و اخیرا ویدیوی درخواستی هم به این قافله اضافه شده و هر دو با هم در حال از بین بردن سیکل مجاز عرضه محصولات خانگی هستند.

محمدمهدی نعیمی با بیان اینکه ابدا موافق تقابلهای خشن با هیچ سامانه فرهنگی نیست افزود: این یک اصل اثبات شده است که مخاطب همواره سعی میکند کالای فرهنگی جذاب را تهیه کند ولو با دشواری. طبیعی است که اگر این کالای فرهنگی از طریق شبکه مجاز به وی عرضه نشود به سراغ شبکه غیرمجاز میرود. پس مدیران ارشاد باید بیایند و روال عرضه مجاز را هموارتر کنند. در سالهای اخیر به دلیل تحریم‌های فرهنگی شرکت‌های فعال خانگی نمی‌توانند رایت فیلمهای مطرح هالیوودی را خریداری کنند و البته ارشاد هم اجازه عرضه بدون داشتن رایت را نمی‌دهد. اما اغلب این آثار به صورت دوبله یا زیرنویس در حال عرضه در سامانه‌های ویدیوی درخواستی هستند. چطور است به توزیع‌کنندگان فیزیکی اجازه عرضه نسخه بدون مجوز حتی اگر سانسور شده باشد را نمی‌دهند اما به سامانه های ویدیوی درخواستی این اجازه را می‌دهند؟

نعیمی ادامه داد: اگر نگاهی به بازار نمایش خانگی در سال 96 داشته باشیم می‌بینیم که از ابتدای سال تاکنون حتی یک فیلم مطرح و به‌روز خارجی هم به شبکه نیامده! چرا؟ چون مجوزش صادر نشده! اما نسخه‌های بی‌مجوز با حداقل قیمت در vod ها عرضه می‌شوند. این روند فقط به این منجر میشود که آمار ورشکستگی در صنف نمایش خانگی روزبروز بیشتر شود. آیا مدیران ارشاد حواسشان هست که در دو سال اخیر چند نمایندگی عرضه محصولات نمایش خانگی کارشان به تعطیلی کشیده و در نتیجه آن چند نفر بیکار شده‌اند؟

محمدمهدی نعیمی اولین راهکار برون رفت از این وضعیت را ایجاد نزدیکی بیشتر میان مدیران خانگی ارشاد و فعالان صنف نمایش خانگی دانسته و گفت: چرا محمدمهدی حیدریان نزدیک به شش ماه بعد از حضور در سازمان سینمایی حتی یک نشست با فعالان نمایش خانگی نگذاشته؟ مدیران ارشاد و از جمله رییس سازمان سینمایی و مدیرکل نمایش خانگی ارشاد باید نشستهای هم اندیشی با فعالان نمایش خانگی از جمله شرکتهای مهم تولید و توزیع و همچنین نمایندگیهای توزیع شهرستانها برگزار کنند تا بفهمند درد شبکه خانگی چیست؟

وی ادامه داد: اگر این نشستها برگزار شود قطعا مدیران بالادستی هم بهتر از مشکلات آگاهی پیدا میکنند و راحتتر خواهند توانست مشکلات را حل کنند.

این فعال شبکه خانگی درباره پیشنهادهای خودش برای حل کوتاه مدت مشکلات این مدیوم بیان داشت: اول آن که باید فضا باز شود برای عرضه محصولات مطرح خارجی به صورت مجاز و با لحاظ کردن ممیزیها. هرچقدر ما بتوانیم به‌روزتر و با رعایت استانداردهای ممیزی محصولات را به صورت مجاز عرضه کنیم از آن سو قاچاقچیان کمتر سود خواهند کرد. زمانی بود که ارشاد به شرکتهای فعال نمایش خانگی اجازه عرضه محدود عناوین مشهور هالیوودی را میداد اما الان نزدیک به چند سال است این اتفاق نمی افتد. از آن طرف می بینیم سامانه های ویدیوی درخواستی که اغلب وابسته به کارتلهای خاص سیاسی-اقتصادی هستند و به همین دلیل سود و زیان برایشان مهم نیست، آرشیوی کامل از این فیلمها را با حداقل قیمت در اختیار مخاطبان می گذارند چون سود برایشان کمترین اهمیتی ندارد و فقط میخواهند برندسازی کنند. ما نمی خواهیم جلوی این سامانه ها گرفته شود اما شرایط عرضه برای همه به صورت عادلانه فراهم شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید