قاچاق محصولات شبکه خانگی به تلگرام رسید⇔انفعال نهادهای نظارتی ادامه دارد

قاچاق، شبکه خانگی، قاچاقچی

نمایش خانگی/مهدی فلاح صابر: بعد از سایتهای غیرمجاز ارائه محصولات نمایش خانگی مدتیست شاهد به اشتراک گذاری غیرقانونی فیلم های سینمایی در برخی کانالهای تلگرامی هستیم؛ کانالهایی که مثل قارچ رشد می کنند و هنوز برخورد جدی با آنها را شاهد نبوده ایم.

به گزارش نمایش خانگی در سالهای اخیر اینترنت به فضایی برای دانلود غیرمجاز فیلمها و سریالهای نمایش خانگی و سایر محصولات فرهنگی تبدیل شده است و عدم مقابله جدی و ضربتی با این روند به ورشکستگی بسیاری از شرکتهای تولید و پخش محصولات شبکه خانگی منجر شده است.

در کشوری که قانون کپی رایت به شوخی شبیه است اینکه بی توجه به وجه غیراخلافی دزدی محصولات فرهنگی مدام با راه اندازی سایتهای غیرمجازی روبرو باشیم که محصولات شبکه خانگی را عرضه می کنند دیگر چندان عجیب نیست و جالب است که از این گذر از یک طرف سایتهای دانلود غیرمجاز به درآمدهای خیره کننده ای می رسند و از طرف دیگر شرکتهایی که میزبانی این سایتها را انجام می دهند و هاست در اختیار آنها قرار می دهند درآمد خوبی داشته اند و البته وزارت مخابرات و فناوری اطلاعات که می تواند کنترل بیشتری بر شرکتهای ارائه دهنده هاست داشته باشد تقریبا بی تفاوت فقط نظاره گر اوضاع است.

اتفاق تازه ای که افتاده راه اندازی کانالهای تلگرامی است  که آثار نمایش خانگی را به صورت کاملا غیرقانونی بارگذاری می کنند و آن قدر هم وقیح شده اند که آگهی کانال خود را مانند آگهی یک کاسبی حلال در فضای اجتماعی منتشر می کنند. این کانالها که مرتب بر تعداد آنها هم افزوده می شود در کوتاه ترین زمان ممکن فیلمهای عرضه شده در شبکه خانگی را عرضه می کنند و طبیعی هم هست که مدام بر تعداد اعضایشان افزوده شود.

سوال اینجاست چرا نهادهای نظارتی که در برخورد با سایتها و کانالهای مستهجن قاطعانه اقدام به فیلترینگ مینمایند در برابر این سایتها و کانالها که آشکار به تاراج سرمایه های فرهنگی مشغولند حالت انفعالی به خود گرفته اند؟

این خوب نیست محصولات شرکتهای پخشی که کاملا در بخش خصوصی فعالیت می کنند و بر روی فروش تک تک دی.وی.دی هایشان حساب کرده اند این طور از سایتهای اینترنتی تا کانالهای تلگرامی عرضه شده و به یغما رود اما برخورد کوبنده ای را از نهادهای نظارتی شاهد نباشیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید