اکبر ثقفی تهیه‌کننده بیان کرد⇐تیراژ «هلن» در پخش اول نزدیک به 300 هزار نسخه بود/عجله پخش‌کننده باعث شد «هلن» در اکران دیده نشود اما عرضه خانگی وسیع بود/سریالهای خانگی قائم به بازیگرند و معلوم است که برای بازیگر استار باید پول خرج کرد/سالها پیش فقط یک سریال «مراد برقی» بود که شهر را خلوت میکرد اما الان ده‌ها سریال و برنامه از شبکه‌های ماهواره‌ای در حال پخشند/رقابت با ماهواره نیاز دارد به مخاطب‌شناسی!/تا عقبه سرمایه‌گذاری که ادعای میلیاردی دارد را درنیاورم راضی به همکاری نمی‌شوم/یک فیلم پربازیگر به نام «روسی» را آماده تولید داریم

اکبر ثقفی-هلن

نمایش خانگی: از جمله درامهای با درونمایه جدی که در روزهای اخیر وارد شبکه خانگی شده و اقبال به آن هم متناسب بوده «هلن» است؛ فیلمی به کارگردانی اکبر ثقفی کارگردان و تهیه کننده ای که هم سینمای تجاری و آثاری مانند «جان سخت» و «فوتبالیستها» را تجربه کرده و هم سینمای به اصطلاح هنری و آثاری همچون «همه چیز برای فروش» و «مردی که اسب شد».

اکبر ثقفی در گفتگو با سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» با اشاره به رضایت نسبی که از عرضه «هلن» در شبکه خانگی داشته گفت: متأسفانه اکران «هلن» در آخرین روزهای سال 95 و در حالی انجام شده که «نیمروزفیلم» پخش کننده نتوانست شرایط مفیدی را برای اکران فراهم کند. عجله و شتابی که در پخش صورت گرفت باعث شد فیلم دیده نشود با این حال خوشبختانه پوشش سراسری نسخه خانگی موجب شد فیلم دیده شود.

ثقفی با اشاره به تیراژ 300 هزاری فیلم در شبکه خانگی ادامه داد: در پخش اول نزدیک به 300 هزار نسخه از «هلن» در شبکه خانگی توزیع شد و شرایطی فراهم شد که حتی در دورترین نقاط نسبت به پایتخت نیز فیلم به دست مخاطبان برسد.

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که آیا فروش رایت خانگی فیلم توانسته شرایط بازگشت سرمایه تولید را فراهم کند اظهار داشت: در شرایط فعلی هزینه تولید سینمایی زیر 900 میلیون تا 1 میلیارد نیست و از آنجا که اکران ما چندان مطلوب نبود توانستیم با واگذاری رایت خانگی شرایطی را فراهم کنیم که هزینه های تولید مرتفع شده و لااقل ضرر نکنیم.

اکبر ثقفی با اشاره به رونق نسبی شبکه خانگی در سالهای اخیر به سایت «نمایش خانگی» گفت: خودم همواره سینما را بر مدیومهای دیگر ترجیح داده‌ام اما اگر شرایطش فراهم باشد بدم نمی آید سریال سازی برای شبکه خانگی را تجربه کنم و در این حیطه هم به نظرم بیش از همه باید به سراغ ساخت سریال درباره مسائل مبتلابه زندگی شهری رفت.

ثقفی خاطرنشان ساخت: اینکه مدام در برنامه های گفتگومحور درباره آسیبهای طلاق، اعتیاد، بیکاری و بزهکاری بگوییم فقط یک بعد قضیه است و اگر بخواهیم در این حیطه ها کار فرهنگی کنیم باید آثار نمایش دراماتیک دارای جذابیت و سرگرمی بالا تولید کنیم. شبکه خانگی بهترین مدیوم برای پرداختن به چنین آسیبهایی است.

این تهیه کننده ادامه داد: برای پیشرفت چاره ای نداریم جز ارتقای فرهنگ خانواده ها و فرهنگ هم ارتقا نمی یابد مگر با ایجاد ارتباط درونی با مخاطب. سالهاست که درباره فرهنگ غلط استفاده از وسایل نقلیه در کشور می گوییم اما حتی یک مجموعه نمایشی مفید درباره اصلاح این فرهنگ نداشته ایم.

اکبر ثقفی پیرامون مسأله بالا رفتن دستمزدهای بازیگران به واسطه بریز و بپاش در شبکه خانگی بیان داشت: سریالهای خانگی قائم به بازیگر شده است و معلوم است که برای بازیگر استار آوردن باید پول خرج کرد. یک استار اگر فیلمنامه خوب سینمایی به پستش بخورد معلوم است که با دستمزد متوسط سر کار می رود ولی همین بازیگر اگر بخواهد ریسک کند و به شبکه خانگی بیاید دستمزد بالایی را طلب می‌کند.

وی ادامه داد: شبکه خانگی عرصه ایست که میتواند زمینه ای هم باشد برای کشف استعدادهای بازیگری یعنی با صرف هزینه کمتر سریالهایی ساخت که به جای 10 استار نهایتا 3 استار داشته باشند اما نقشهای مکمل را به چهره های نوجویی سپرد که مستعدند. این کار هم جریان تازه‌ای را در شبکه خانگی ایجاد میکند و هم کمک میکند به افزایش دامنه بازیگری در سینما و تلویزیون.

یکی از حرف و حدیثهای پیرامون شبکه خانگی ورود پولهای بادآورده به آن به جهت فرارهای مالیاتی و بعضا پولشویی بوده است. ثقفی در این باره بیان داشت: از این پولشویان به پست من که نخورده است اما محال است به راحتی حرف چنین افرادی را باور کنم. من آدمی نیستم که وقتی طرف میگوید 100 میلیارد میدهم تا سریالی 30 قسمتی تولید کنیم بی تحقیق و جستجو وارد همکاری شوم. شک نکنید که حتی برای یک دهم این مبلغ هم کلی جستجو میکنم تا ببینم از کجا آورده است.

تهیه کننده «مرگ کسب و کار من است» و «سایه وحشت» افزود: یادتان نرود که سرمایه گذارانی که به این طریق وارد شبکه خانگی یا سینما میشوند ماندگاری لازم را هم ندارند و دیر و زود یا عقبه سرمایه ها مشکل ساز میشود یا شکستهای ممتد تجاری.

اکبر ثقفی در پاسخ به این پرسش که کدام یک از سریالهایی که تاکنون به شبکه خانگی عرضه شده را دنبال کرده به «نمایش خانگی» گفت: سریال «شهرزاد» به لحاط ساختاری و فضاسازی بصری سریال استانداردی است ولی شخصا اگر بخواهم سریال خانگی بسازم به سراغ ساخت سوژه های تازه میروم که این هم نیاز دارد به مخاطب شناسی یعنی قبل از تولید باید به دنبال این رفت که مخاطب چه میخواهد و دغدغه اش چیست و سپس به سراغ تولید رفت.

ثقفی ادامه داد: شبکه های ماهواره ای از همه نوعش چهارنعل می‌تازند و اگر بخواهیم با آنها رقابت کنیم نباید بیگدار به آب بزنیم. سالها پیش یک سریال «مراد برقی» بود که شهر را خلوت میکرد اما الان ده ها سریال و برنامه از شبکه های ماهواره ای در حال پخشند که همه به دنبال جذب مخاطب داخلند. در این شرایط اگر بخواهیم بخشی از مخاطبان ماهواره را به سمت شبکه خانگی بیاوریم باید با برنامه ریزی دقیق انتخاب سوژه کنیم و هوشمندانه تولید را پیش ببریم.

اکبر ثقفی که این روزها فیلمی به نام «بیوگرافی» را هم به عنوان تهیه کننده در گروه هنروتجربه روی پرده دارد درباره برنامه های آینده اش گفت: فیلمی به نام «روسی» به کارگردانی امیرحسین ثقفی را تولید میکنم. یک فیلم پربازیگر با پروداکشن سنگین که همچنان فرم برایش اهمیت دارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید