افشاگریهای صریح مدیرعامل موسسه قرن21⇐یک شبکه قاچاق، فیلمهای روز را بدون رایت دوبله کرده و بدون مجوز در اینترنت عرضه می‌کند/تعدادی از دوبلورهای شناخته شده فعال در تلویزیون مشغول همکاری با این قاچاقچیان هستند/آدرس استودیوهای دوبله و اسامی دوبلورها را در اختیار مسئولان نظارتی قرار داده‌ایم

محمدمهدی جعفری

نمایش خانگی: محمدمهدی جعفری مدیرعامل ویدیورسانه قرن 21 از جمله علاقمندان سینمای روز جهان بوده است که در همه این سالها کوشیده عناوین منتخب خارجی را در کمترین زمان نسبت به عرضه در کشور مبدأ دوبله کرده و به شبکه خانگی عرضه کند.

در یکی دو سال اخیر اما جعفری عزمش را جزم کرده تا سامانه ویدیوی درخواستی متبوعش را راه اندازی کند تا از این طریق بتواند ارتباط بهتری با مخاطب داشته باشد. مدیرعامل قرن21 در چرایی رفتن به سراغ ویدیوی درخواستی به «نمایش خانگی» گفت: از دو سال پیش جریانی در شبکه قاچاق راه افتاده است که هم مشکوک است و هم به شدت خطرناک. این جریان که پیشتر فیلمهای روز خارجی را به صورت زیرنویس عرضه می کرد در دو سال اخیر با راه اندازی استودیوی دوبله، فیلمهای روز را بدون در اختیار داشتن رایت دوبله میکند و از طریق اینترنت یا دستفروشهای فعال در سطح شهر عرضه میکند. در این شرایط طبیعی است که توان رقابت برای موسساتی مانند قرن 21 که باید زمانی را صرف دریافت رایت آثار و زمانی را هم صرف دریافت پروانه نمایش کنند باقی نمی ماند.

وی با اشاره به همکاری برخی دوبلورهای تلویزیون کشور با این شبکه مشکوک قاچاق اظهار داشت: برخی از دوبلورهای شناخته شده جوان و پیشکسوت به صورت کاملا آشکار مشغول همکاری با این شبکه قاچاق هستند؛ شبکه ای که بخش عمده دخل و خرجش هم از آگهی‌هایی است که برای سایتهای متبوع خود به واسطه کاربر بالا دریافت میکند!!

محمدمهدی جعفری درباره چرایی عدم برخورد با این شبکه قاچاق بیان داشت: شخصا هم آدرس استودیوها و هم اسامی دوبلورهای همکار را در اختیار مسئولان نظارتی قرار داده ام. دفتر نمایش خانگی ارشاد که میگوید این مسأله به ما ارتباط ندارد و کمیته صیانت از محصولات فرهنگی هم می گوید مدام در حال حذف و فیلتر چنین سایتهایی است اما چون آمارشان بالاست و با حذف یکی، چند سایت دیگر متولد میشود نمی‌توان آنها را ریشه کن کرد.

مدیرعامل موسسه قرن21 با تأکید بر اینکه در این شرایط امیدش به سامانه ویدیوی درخواستی است که مشغول راه اندازی آن است به «نمایش خانگی» گفت: سامانه ویدیوی درخواستی مان با دریافت مجوز از موسسه رسانه های تصویری و با نام film21 به زودی به راه می‌افتد.

وی ادامه داد: در این سامانه در ابتدای کار نزدیک به 300 عنوان فیلم بارگزاری میشود که به استثنای برخی عناوین خاص تمامی آنها رایگان عرضه خواهند شد تا توانایی نسبی رقابت با شبکه قاچاق ایجاد شود. سعی کرده ایم در انتخاب محصولات در مرحله اول به سراغ نسخه دوبله محصولاتی برویم که مخاطب بالایی دارند و دامنه ای گسترده از آثار اکشن تا هنری را شامل می شوند.

محمدمهدی جعفری درباره دورنمایش به ورود به ویدیوی درخواستی و اینکه موسساتی مانند قرن21 خواهند توانست به این واسطه با شبکه قاچاق اینترنتی محصولات خانگی رقابت کنند یا نه بیان داشت: به هر حال ما در بدو کار تصمیم گرفته ایم که بخش عمده آثار را به صورت رایگان عرضه کنیم و به دنبال آن نیز خواهیم کوشید با ارائه نسخه دوبله آثار خارجی با حداقل قیمت شرایطی را فراهم کنیم که مخاطبان به سمت استفاده از نسخه های قانونی بیایند اما مهمتر آن است که ارگانهای نظارتی به برخورد جدی تر با قاچاقچیان بپردازند.

جعفری خاطرنشان ساخت: ما کاملا خصوصی هستیم و انتظار کمکهای مالی از دولت نداریم اما این حق ماست که از مسئولان نظارتی بخواهیم ضربتی تر از آنچه الان می بینیم به برخورد با شبکه گسترده قاچاق محصولات در اینترنت بپردازند. در حیطه شبکه خانگی باید بخش عمده بودجه دولتی برای مبارزه با این قاچاقچیان باشد وگرنه شکوفایی مطلق در این حیطه رخ نخواهد داد.

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید