پرسش رسانه اصولگرا⇐نسخه بازبینی ارشاد «عصبانی نیستم» چگونه به شبکه قاچاق رسید؟

عصبانی نیستم

نمایش خانگی: دو سال پیش از این و مدتی بعد از توقیف فیلم ملتهب «عصبانی نیستم» رضا درمیشیان نسخه ارژینال این فیلم با پایان بندی تراژیک آن با زیرنویس انگلیسی به شبکه قاچاق خانگی آمد؛ نسخه ای که مربوط بود به اکرانهای جشنواره ای فیلم.

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» حالا و در انتهای سال 95 و در حالیکه همین امسال با عرضه نسخه بازبینی ارشاد فیلمهایی نظیر «ابد و یک روز» و «فروشنده» در شبکه قاچاق محصولات خانگی در برخی شهرستانها روبرو بوده ایم، نسخه بازبینی «عصبانی نیستم» هم در شبکه قاچاق محصولات خانگی توزیع شده است.

روزنامه اصولگرای «جوان» در گزارشی با پرداختن به توزیع این فیلم به طرح این پرسش پرداخته که چطور چنین فیلمی از اداره نظارت ارشاد به شبکه قاچاق رسیده است.

متن گزارش «جوان» را بخوانید:

در سكوت وزارت ارشاد بار ديگر نسخه بازبيني يك فيلم سينمايي سر از بازار در آورد، اين بار فيلم «عصباني نيستم» كه از جمله فيلم‌هاي توقيفي سينما است، در شبكه مويرگي پخش فيلم‌هاي قاچاق و غيرمجاز توزيع شده است.
 نسخه بازبيني وزارت ارشاد، به دليل واتر مارك خاص وزارت ارشاد از ساير نسخه‌هاي فيلم‌ها به راحتي قابل تفكيك و مجزا شدن است. اين نسخه براي بازبيني فيلم جهت اخذ پروانه نمايش است و دسترسي به آن كاملاً محدود و در اختيار وزارت ارشاد و سازمان سينمايي است. از آنجايي كه اين فيلم پيش از بازبيني نهايي ازسوي مميزان وزارت ارشاد تهيه مي‌شود، اغلب با نسخه فينال فيلم‌ها متفاوت بوده و داراي سكانس‌ها يا پلان‌هايي است كه در نسخه اكران عمومي فيلم وجود ندارد.
 با وجود اينكه نسخه بازبيني ارشاد در محيط ايزوله سازمان سينمايي نگهداري مي‌شود، تنها در امسال سه عنوان فيلم از اين نوع نسخه‌ها به صورت قاچاق عرضه شده است. فيلم‌هاي «ابد و يك روز» ساخته سعيد روستايي، « فروشنده» اصغر فرهادي و در آخرين نمونه «عصباني نيستم» به كارگرداني رضا درميشيان از جمله فيلم هايي بودند كه نسخه بازبيني ارشادشان به بيرون از وزارتخانه برده و فروخته شده است.
 هنوز مقامات وزارت ارشاد درباره اينكه چطور يك فيلم از داخل وزارتخانه به بيرون راه پيدا مي‌كند توضيحي نداده‌اند و با سكوت‌شان مهر تأييدي بر قاچاق اين فيلم‌ها زده‌اند. در عوض سازمان سينمايي با ايجاد «ستاد صيانت» و با كمك نيروي انتظامي بارها اقدام به جمع‌آوري فروشندگان خرده‌پاي فيلم‌هاي غيرمجاز از سطح شهر‌ها كرده است.
 قاچاق دو فيلم «ابد و يك روز» و «فروشنده»در حالي كه اكران آنها بدون مشكل بود، تنها از نظر اقتصادي به فيلمساز ضرر زده و جايگاه ارشاد را به عنوان حامي هنرمندان مخدوش كرده است. اما درباره نسخه قاچاق شده «عصباني نيستم» توزيع اين فيلم كه سه سال است در توقيف به سر مي‌برد، آن هم در شرايطي كه به انتخابات رياست جمهوري نزديك مي‌شويم، شبهه‌انگيز است.

«عصباني نيستم» دومين ساخته رضا درميشيان است. اين فيلم در حال و هواي سال 88 مي‌گذرد و به خاطر طرفداري از جريان فتنه 88، بعد از اكران در جشنواره فيلم فجر توقيف شد. خبرگزاري فارس در گزارشي از توزيع نسخه بازبيني ارشاد اين فيلم در استان البرز خبر داده است. نسخه‌اي كه در تاريخ 92/10/1 آماده شده است و حالا بعد از سه سال مشخص نيست چطور به خارج از وزارت ارشاد راه يافته است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید