واکنش تند یک صنف کلیدی به تعطیلی تولید سریالهای خانگی ⇐چرا در سال جهش تولید، سازمان سینمایی جلوی تولید سریالهای خانگی را گرفته؟؟/در زمانی که به علت رعایت پروتکلهای بهداشتی، مردم حضوری بیشتر در خانه‌ها دارند با کدام استدلال مانع تولید سریال‌های خانگی شده‌اید؟/کدام تولید پرمخاطب‌تری از سریالهای نمایش خانگی در چنته دارید؟/در دوران تعطیلی سریال‌سازی خانگی، معیشت عوامل این سریالها را چه کسی تامین خواهد کرد؟/چرا نمی‌گذارید سریال‌سازان بخت خود را برای ارزآوری از طریق جذب بازارهای جدید منطقه بیازمایند؟/چرا صداوسیما به جای تصدی‌گری سریال‌های خانگی، همّ و غمّ خود را معطوف به افزایش تولید سریالهای باکیفیت در تلویزیون نمی‌کند؟/ادامه تعطیلی تولید سریالهای خانگی، بیکاری ۱۵ هزار نفر را رقم خواهد زد!/بگذارید صنف نمایش خانگی باشد که برای خود تصمیم بگیرد

آیفیک
آیفیک

 

نمایش خانگی: تعطیلی صدور مجوز برای سریالهای خانگی به بهانه جلوگیری از سریال‌سوزی با واکنش انجمن صنفی شرکتها و موسسات فیلمسازی(آیفیک) مواجه شده است.

به گزارش نمایش خانگی انجمن صنفی شرکتها و موسسات فیلمسازی ایران (آیفیک) از سازمان سینمایی و سازمان صدا و سیما درخواست کرد که در بازار محصولات فرهنگی و هنری دخالت نکند و اجازه دهد صنوف و  مناسبات عرضه و تقاضا، تعیین کننده تولید یا عدم تولید سریال‌های نمایش خانگی باشند.

متن بیانیه آیفیک را بخوانید:

طالبۀ مقام معظم رهبری آن بوده که 1399 هجری شمسی سال «جهش تولید» باشد. حتماً در نظر بوده تولید و عرضۀ محصولات فرهنگی نیز رونقی مضاعف پیدا کند. انجمن صنفی شرکتها و موسسات فیلمسازی ایران (آیفیک) مباهات می‌کنند که تاکنون دست‌اندرکاران تولید و پخش عمده‌ای از محصولات شبکه نمایش خانگی بوده‌ است و بر مبنای آمار توانسته‌ با سرمایۀ بخش خصوصی باعث رشد کمی و کیفی آن شود.

اما اکنون سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری مدعی است جهت تنظیم بازار نمایش خانگی و با توجه به افزایش تعداد پروانه های صادر شده تا زمانی نامعلوم ، پروانۀ جدیدی برای ساخت سریالهای خانگی صادر نخواهد کرد تا پدیدۀ سریال‌سوزی رخ ندهد. عجبا! حال که سریالهای شبکۀ نمایش خانگی با اقبال عمومی مواجه شده، قرار است این روند رو به رشدِ کمی و کیفی با وقفه رو به رو شود. چرا؟

خبر دیگری نیز در فضای فعالان تولیداتِ شبکه خانگی منتشر شده، حاکی از آن است که توقف صدور پروانه برای تولیدات مجموعه‌های نمایش خانگی مربوط به صدا و سیما است و این سازمان در تلاش است تا شبکۀ نمایش خانگی را به عنوان زیر مجموعۀ خود معرفی نموده و به این ترتیب مجوز تولیدات را خود راساً صادر نماید.

انجمن صنفی شرکتها و موسسات فیلمسازی ایران (آیفیک) بر مبنای حقوق صنفی خود تحولات اخیر را با دقت زیر نظر داشته و این سؤالات را از سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری و سازمان صدا و سیما دارد؛ به این امید که پاسخگو باشند:

1.   چرا نباید ما به عنوان هنرمندان صنوف رسانه‌های دیداری کشور در تنظیم بازار محصولات ِ نمایش خانگی نقش داشته باشیم؟

2.  اشتغال و معیشت هنرمندان عزیزی که فقط در حوزۀ نمایش خانگی فعالیت دارند و حقوق بگیر دولت نیستند، در این شرایط بحران کرونا و بیکاری گسترده در صنعت تصویر کشور و توقف تولید چگونه باید تأمین ‌شود؟

3.  در برابر هجوم بی امان سریالهای بیگانه، کدام تولید پرمخاطبتری از سریالهای نمایش خانگی در چنته دارید که بنای تعطیلش را دارید؟

4.  اگر سریالهای تولید شده در صدا و سیما توان رقابت دارند چرا اجازه نمی‌دهید مردم عزیزمان بتوانند هر کدام را می‌پسندند، انتخاب کنند؟

5. حال که فضای مجازی امکان نقش‌آفرینی و درآمدزایی قابل ملاحظه‌ای برای محصولات فرهنگی ایران را پیش رو گذاشته است، چرا نمی‌گذارید ما بخت خود را برای ارزآوری از طریق جذب بازارهای جدید منطقه و جهان با سریالهای نمایش خانگی داخلی بیازماییم؟

6. در زمانی که به علت رعایت پروتکلهای بهداشتی مردم حضوری بیشتر در خانه دارند و سریالهای خانگی می‌توانند بخش عمده‌ای از اوقات فراغت آنها را دلپذیر کنند، با کدام استدلال مانع از تولید محتوای بیشتر می‌شوید؟

7. امروز به بهانۀ اینکه رسانه‌های فراگیر در انحصار سازمان صدا و سیما ست، قصد واگذاری مدیریت شبکۀ نمایش خانگی را دارید. چرا از سازمان صدا و سیما دعوت نمی‌شود به جای تصدی‌گری این بخش همّ و غمّ خود را معطوف به افزایش تولید سریالهای فاخر در تلویزیون کند؟

8. اگر طبق شنیده ها سازمان صدا و سیما متولی سریالهای شبکۀ نمایش خانگی شده است، سکوت مدیران این سازمان در برابر اجحاف در حق تهیه کنندگان بخش خصوصی چه معنایی دارد؟

9. بهتر نیست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا سازمان صدا و سیما وظیفه سیاستگذاری و نظارت بر محتوای آثار تصویری را به عهده داشته باشد و صنوف تدوین راهکارهای عملی، تنظیم بازار عرضه و تقاضا را عهده دار شوند؟

10. راهکارهای سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری در سال جهش تولید برای نیل به این هدف و نیز گسترش اشتغال پایدار چیست؟

11. چشم انداز تولید کنندگانِ داخلی سریالهای نمایش خانگی، تامین نیازهای داخلی و حضور در بازارهای جهانی و گسترش صادرات غیر نفتی است، آیا بهتر نیست سیاستگذاری وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت حمایت این امر باشد نه محدود کنندۀ آن؟

اکنون به واسطۀ تحریمهای ظالمانه استکبار جهانی، تمام دلسوزان ایران عزیز می‌کوشند هر آنچه در توان دارند به میدان بیاورند تا کشور در این آزمون دشوار، سرافراز و سربلند باشد. مخاطبانِ مهربان ما با حمایت و همراهی خود، شکوفایی نمایش خانگی را ارج نهاده‌اند پس با تصمیمات ناصحیح، آنها را از شبکۀ خانگی دلسرد نکنیم. که اگر این اتفاق تلخ رخ دهد، همۀ ما بر از دست دادن یکی از سنگرهای مؤثر مواجهه با تهاجم فرهنگی دشمن، تأسف خواهیم خورد .دستگاههای فرهنگی کشور به ویژه سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری و سازمان صدا و سیما باید بدانند رقیب اصلی صنعت تصویر کشور شبکه های تلویزیونی و اینترنتی خارجی هستند نه رسانه های داخلی و گسترش مخاطبان سریالهای نمایش خانگی در سالهای گذشته موجب ریزش مخاطبان شبکه های تلویزیونی خارجی شده است نه شبکه های تلویزیونی داخلی.

انجمن صنفی شرکتها و موسسات فیلمسازی ایران بر این باور است که تولیدات فعلی نه تنها برای مخاطب داخلی کافی نیست بلکه با حداقل کف استاندارد تامین محتوی فاصله بسیاری دارد. لذا این انجمن از سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری و سازمان صدا و سیما می‌خواهد برخلاف وظایف قانونی خود، در بازار محصولات فرهنگی و هنری دخالت نکند و اجازه دهد صنوف و  مناسبات عرضه و تقاضا، تعیین کننده تولید یا عدم تولید سریال‌های نمایش خانگی باشند. قطعاً اصرار و ادامه تصمیمات غیر کارشناسانه در این خصوص می تواند در ماه های آینده منجر به بیکاری گسترده بیش از 15.000 نفر فعالان حوزه صنعت کشور گردد. انتظار می رود دستگاه های فرهنگی مرتبط با این صنعت، با دقت و وسواس بیشتری در این خصوص اقدام نمایند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید