انفعال سازمان سینمایی در ماجرای قاچاق «نهنگ2» با واکنش صریح نایب‌رییس کمیسیون فرهنگی مواجه شد⇐هرچه سریعتر مسیر قاچاق شناسایی شود/باید با متخلفان برخورد شود/آماده تعامل مستقیم برای حل این معضل هستیم

اصغر مسعودی

نمایش خانگی: ماجرای قاچاق فیلمهای پرفروش سینماهای ایران در فضای مجازی که در ماههای اخیر شدت گرفته هنوز با واکنش ضربتی از سوی سازمان سینمایی مواجه نشده است.

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» در ماههای اخیر بسیاری از فیلمهای پرفروش از «ابد و یک روز» تا «فروشنده» و از «گشت2» تا «50 کیلو آلبالو» و اخیرا هم «نهنگ2» زودتر از عرضه رسمی در شبکه خانگی از شبکه قاچاق سربرآورده اند و این روند، ضررهای مهلکی را به شرکتهای شبکه خانگی وارد ساخته است.

موضع انفعالی مدیران سازمان سینمایی در برابر این قاچاق مجازی با واکنشی تند از سوی یک نماینده مجلس مواجه شده است که خواستار برخورد با متخلفان شده است.

اصغر مسعودی نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به قاچاق محصولات پرفروش سینماهای ایران مانند «گشت2» و «نهنگ2» پیش از عرضه رسمی به «خانه ملت» گفت: متاسفانه مدتی باب شده برخی از فیلم‌های سینمایی قبل از اکران در کوچه و بازار قرار می‌گیرند و به همین علت اهالی سینما به شدت در این زمینه گله‌مند هستند؛ برای جلوگیری از کپی‌رایت‌های غیرمجاز فیلم‌های سینمایی ما نیازمند نظارت جامع هستیم زیرا به نظر می‌رسد ما مشکل قانونی در این زمینه نداریم بلکه باید قانون‌های مذکور به نحو مطلوب در چرخه اجرا قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از فروش فیلم‌های کپی‌شده بدون مجوز قانونی در بازار باید اقدامات ایجابی و سلبی توأمان در دستور کار قرار بگیرد تا بتوان از حقوق هنرمندان و تولیدکنندگان دفاع کرد.

 نماینده مردم نی ریز در مجلس خاطرنشان کرد: باید با نظارت دقیق قوانین مرتبط در زمینه حفاظت از حقوق مولفان و تولیدکنندگان فیلم به دقت اجرایی شود تا در صورت احراز تخلف با متخلفان برخورد قانونی شود.

مسعودی با اعلام آمادگی برای تعامل مستقیم جهت حل مشکل قاچاق تصریح کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس از پیشنهادات فیلمسازان و دیگر تولیدکنندگان آثار هنری که می‌توانند از حقوق اهالی هنر پاسداری  کند، استقبال می‌کند تا اگر خلاء قانونی در این میان وجود دارد که از چشم دور مانده، با بررسی‌های کارشناسی‌محور رفع گردد.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس یادآورشد: باید هرچه سریعتر مسیر توزیع غیرقانونی فیلم‌های سینمایی شناسایی شود تا ریشه مشکلات صنعت سینما در این چارچوب با راهکارهای کارشناسی‌شده برطرف شود.

اصغرمسعودی با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر نبود قوانین کافی درخصوص کپی رایت، قوانین متعدد موجود در این حوزه در کشور را تشریح کرد و گفت: قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای درسال1379 تصویب شده؛ بنابراین ایران از سال 2001 عضو سازمان جهانی مالکیت فکری است.

 نماینده مردم نی‌ریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون کپی رایت وحق تکثیر بیش از 90 سال پیش در کشور تصویب شده، افزود: همچنین قانون حمایت حقوق از مولفان و هنرمندان نیز50 سال است که درکشور تصویب شده؛ بنابراین با این شرایط به نظر می‌رسد خلاء قانونی در پاسداری از حقوق مالکیت تولیدکنندگان آثار هنری در کشور نداریم.

 نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امانتداری در مالکیت تولیدات فرهنگی و حفظ حقوق افراد از الزامات اساسی برای پاسداری از حقوق تولیدکنندگان است، تصریح کرد: عرصه فرهنگ و هنر نیازمند حمایت‌های دولت، مجلس شورای اسلامی و مردم است تا بتوان در چارچوب‌های قانونی و با فرهنگ‌سازی از توزیع تولیدات هنری به صورت غیرمجاز و بدون مجوز در کشور جلوگیری کرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید