نادره ترکمانی: در عرضه خانگی شرایط خوبی برای دیده شدن «گورداله» فراهم شده/حق پخش «گورداله»، «آشغالهای دوست داشتنی» و تعدادی فیلم دیگر از سوی فارابی به سعید سعدی داده شد اما عدم صدور مجوز نمایش «آشغالها…» باعث شد سعدی تمام فیلمها را به فارابی بازگرداند!/رسانه‌فیلمسازان حاضر بود «گورداله» را پخش کند اما مدیران فارابی تضمین 500 میلیونی خواستند!!!/فارابی پخش «گورداله» را به جبرئیل‌فیلم{شرکت متبوع اخوی شمقدری} داد/جبرئیل‌فیلم توان پخش فیلم را نداشت یعنی نه میتوانست سالن بگیرد و نه کار تبلیغی برایمان کرد/حتی پوسترهای «گورداله» را هم خودم توزیع کردم!/پخش کننده «گورداله» فقط خوشحال بود که پخش فیلمی را گرفته تا مجوز پخشش باطل نشود/به هنگام پخش «گورداله» با سینماهایی مواجه شدم که فقط در یک روز 320 دانش آموز برای دیدن فیلم آمده بودند اما در آمار فروش همان روز، رقم صفر اعلام شده بود!!!/وقتی به بهمن مفید پیشنهاد صداپیشگی نقش «الاغ» در «گورداله» را دادم خوشحال شد و بالای 80 درصد دیالوگها را بدون تکرار بیان کرد/به دنبال تولید سریال خانگی «خاله سوسکه» هستیم/سریال «خاله سوسکه» به صورت رئال تولید خواهد شد و در هر قسمت یک چهره مهمان سریال خواهد بود/شبکه خانگی در حیطه سریال سازی خیلی پیشروتر از تلویزیون است/حتی ماهواره‌بازترین مخاطبان ایرانی هم «عاشقانه» و «شهرزاد» را پی گرفته‌اند/هدف تلویزیون دیگر جلب مخاطب نیست و هدفش صرفا اجرای سیاستهای کلی سازمان است

نادره ترکمانی

نمایش خانگی: فیلم موزیکال-عروسکی «گورداله» از جمله آثار کودکی است که در هفته های اخیر از طریق موسسه گلرنگ رسانه به شبکه خانگی عرضه شده و جزو محصولات پرمخاطب این مدیوم بوده است.

 نادره ترکمانی کارگردان «گورداله» که پیشتر سابقه ساخت یک فیلم کودک دیگر با نام «خاله سوسکه» را به صورت رئال داشت با اشاره به عرضه خانگی «گورداله» به سایت «نمایش خانگی» گفت: از آنجا که همزمان با عرضه فیلم، در شهرستان بودم توزیع فیلم در شهرستانها را خوب و نسبتا راضی کننده دیدم و در تهران هم گویا توزیع خوب بوده بخصوص که  اقوام و آشنایان اغلب فیلم را دیده بودند.

این کارگردان درباره واکنش مخاطبان نسبت به عرضه نسخه خانگی «گورداله» بیان داشت: متأسفانه در زمان اکران خیلی نتوانستیم فیلم را درست عرضه کنیم و در نتیجه واکنش خوبی از مخاطبان نگرفتیم اما خوشبختانه در عرضه خانگی شرایط برای دیده شدن فیلم نزد عموم مخاطبان فراهم شده است.

نادره ترکمانی با اشاره به دردسرهایی که حین اکران فیلم گریبانش را گرفت اظهار داشت: زمان اکران «گورداله» خیلی بد بود و جبرئیل فیلم پخش کننده فیلم هم واقعا ضعیف بود و نتوانست فیلم را درست عرضه کند. من هم در شرایطی قرار گرفتم که مجبور شدم فیلم را به این شرکت پخش بدهم.

ترکمانی ادامه داد: در تولید «گورداله» با فارابی مشارکت داشتیم و با اینکه فیلم در سال 91 در جشنواره کودک رونمایی شد اما سه سال طول کشید تا اکران شود و به تبع آن 5 سال طول کشید تا به شبکه خانگی بیاید. ماجرا این بود که حق پخش سینمایی «گورداله» به همراه تعداد زیادی فیلم دیگر در یک بسته به پخش نسیم صبای سعید سعدی سپرده شد اما از آنجا که مجوز نمایش برخی از فیلمهای این بسته و از جمله «آشغالهای دوست داشتنی» صادر نشد این شد که سعید سعدی تمام فیلمها را به فارابی بازگرداند.

نادره ترکمانی افزود: در این شرایط شخصا به عنوان خالق فیلم توانستم نظر موسسه رسانه فیلمسازان و شخص حبیب اسماعیلی را برای پخش «گورداله» جلب کنم و این موسسه پخش حاضر شد فیلم را پخش کند اما به ناگاه مدیران فارابی سنگ سنگینی جلوی پای این موسسه انداختند و از این گفتند که برای واگذاری حق پخش چک ضمانت 500 میلیونی میخواهند!! این شد که رسانه فیلمسازان کنار کشید و زمان سپری شد تا جبرئیل‌فیلم پیدایش شد و پخش فیلم را گرفت؛ البته جبرئیل فیلم هم ضمانت داد ولی ضمانت 150 میلیونی.

این کارگردان با تأکید بر ضعف پخش جبرئیل‌فیلم که روح الله شمقدری برادر کوچکتر جواد شمقدری جزو هسته مرکزی آن است گفت: جبرئیل‌فیلم توان پخش فیلم را نداشت یعنی نه میتوانست سالن بگیرد و نه کار تبلیغی برایمان کرد. مدیر این شرکت از پخش کننده‌های معروف می‌ترسید و مدام اکران را عقب می انداخت تا زمانی سوخته برای اکران نصیبمان شد آن هم با حداقل سانس و در شرایطی که خودم تعداد زیادی پوستر و تراکت تهیه کردم و در اختیار پخش کننده گذاشتم ولی باز هم پخش کننده به توزیع آنها نپرداخت تا در نهایت خودم شخصا اقلام تبلیغی را توزیع کردم!!!

ضعفهای پخش فیلم کودک موضوعی است که ترکمانی از آن گلایه ها دارد. این کارگردان گفت: برای پخش آثار سینمای کودک باید پخش کننده متخصص داشته باشیم چون شیوه های تبلیغی در این ژانر کاملا متفاوت است و پخش کننده باید این شیوه ها را بشناسد و جسارت و شجاعت پیگیری داشته باشد اما پخش کننده «گورداله» فقط خوشحال بود که پخش فیلمی را گرفته تا مجوز پخشش باطل نشود.

گورداله
گورداله

ترکمانی با اشاره به ریز اتفاقات دوران پخش فیلمش اظهار داشت: یادم می آید در آن دوران بارها با سینماهایی روبرو شدم که دانش آموزان مدارس برای تماشای فیلم به آنها رفتند ولی در آمار فروش نام این سینماها اصلا نیامد. مثلا سینمایی بود که فقط یک روز 320 دانش آموز برای دیدن فیلم آمده بودند اما در آمار فروش همان روز رقم صفر اعلام شده بود!!!

ترکمانی با اشاره به حضور بهمن مفید به عنوان صداپیشه در «گورداله» ادامه داشت: خوشبختانه مشکل چندانی بر سر حضور ایشان رخ نداد و شاید اگر می دانستیم مشکل ساز نمیشود بیشتر از ایشان استفاده میکردم. بهمن مفید وقتی با پیشنهاد من برای حضور به عنوان صداپیشه یک «الاغ» در «گورداله» مواجه شد، خیلی خوشحال شد و بالای 80 درصد دیالوگها را بدون تکرار بیان میکرد و تازه مزه ها و تکه پرانیهای خاص خودش را هم وارد کاراکتر کرد که الان در زمان عرضه به شبکه خانگی هم خیلی مورد توجه قرار گرفته است.

نادره ترکمانی با اظهار اینکه چند سالی است که به دنبال تولید سریال خانگی «خاله سوسکه» است به «نمایش خانگی» اظهار داشت: سه سال پیش با جواد نوروزبیگی تهیه کننده «خاله سوسکه» به دنبال تولید یک سریال کودک در حیطه شبکه خانگی بودیم و خیلی زود هم به این نتیجه رسیدیم که سریال «خاله سوسکه» را تولید کنیم. به دلیل آن که روایت «خاله سوسکه» به صورت یک ترکیب زنجیره ای است خیلی پتانسیل سریال شدن دارد؛ در این افسانه سفری آغاز میشود و آدمهای مختلف به داستان وارد میشوند.

ترکمانی افزود: زمانی میخواستم قسمت دوم «خاله سوسکه» را کار کنم با محوریت تولد فرزند خاله سوسکه و وقتی نوروزبیگی پیشنهاد داد که سریال را کار کنیم بدم نیامد که همان طرح را به صورت سریال درآوریم.

این کارگردان درباره چگونگی تولید سریال ادامه داد: در نسخه سینمایی «خاله سوسکه» تمام شخصیتها رئال بودند و سعی شد با استفاده از جلوه‌های ویژه تصویرسازیهای جذاب صورت گیرد. برای سریال هم تولید به صورت رئال خواهد بود اما در کنارش با جلوه های ویژه حرفه ای.

ترکمانی با اشاره به مختصات شبکه خانگی بیان داشت: برای سریال قصدم این است که در هر قسمت یک سری بازیگر مهمان چهره بیاوریم تا تمامی قسمتها برای مخاطب کنجکاوی برانگیز باشند.

نادره ترکمانی با اشاره به اینکه در این سالها همواره مخاطب شبکه خانگی بوده اظهار داشت: اصلا کاری ندارم فلان منتقد درباره فلان فیلم یا سریال چه می گوید و برای همین همه آثار سینمایی و تلویزیونی و اخیرا شبکه خانگی و حتی آثار کاملا تجاری را دنبال میکنم تا بفهمم کیفیت آثار در چه حدی است.

ترکمانی افزود: از جمله سریالهای خانگی که در ماههای اخیر دیده ام  «دندون طلا»، «عاشقانه» و «شهرزاد» بوده اند؛ «دندون طلا» را خوشم آمد ولی به نظرم زود تمام شد و می توانست ادامه داشته باشد. درباره «شهرزاد» هم باید بگویم فصل اول بهتر از فصل دوم بود چون هم  خطای طراحی صحنه کم بود و هم ضعف گریم مشهود نبود و در کنار اینها داستان کشدار نبود ولی در فصل دوم نه فقط گافهای طراحی صحنه می بینیم بلکه داستان کشدار شده و گفتگوهای عاشقانه مدام به سریال تزریق شده و حتی کاراکتری مانند «عمه بلقیس» که توقعی جدی ازش داشتیم هیچ جایگاه درخوری در سریال ندارد. اما همه اینها باعث نمیشود که بگوییم «شهرزاد» سریال خوبی نیست چراکه اتفاقا همچنان کارگردانی حسن فتحی موجه است و امیدواریم به اینکه در آینده مشکلات کمتر شود.

نادره ترکمانی در مقایسه وضعیت شبکه خانگی با تلویزیون به «نمایش خانگی» گفت: تلویزیون مدتهاست مخاطبش را از دست داده و هرچند تلاش کرده برای جلب مخاطب از کانال برنامه هایی مانند «دورهمی» و «خندوانه» وارد شود ولی سریالهای تلویزیون دیگر مخاطب ندارند اما شبکه خانگی در حیطه سریال سازی خیلی پیشروتر است و خیلی خوب جلو رفته است و امیدواریم چرخه اقتصادی آن طوری باشد که رشدش بیشتر از اینها باشد.

ترکمانی ادامه داد: در این سالها خیلی از مخاطبان اصلا تلویزیون نمی‌بینند و به جایش ماهواره می‌بینند اما در عین حال سریالهای شبکه خانگی را پیگیری میکنند مثلا ماهواره‌بازترین مخاطبان ایرانی حتما «عاشقانه» و «شهرزاد» را پی گرفته‌اند؛ بماند که خیلیها هم نسخه‌های ارژینال را نمی‌خرند و از نسخه های قاچاق استفاده میکنند اما مهم گیرایی سریال است که مخاطب را دنبال خود می کشاند.

این کارگردان با اشاره به مشکلات زیرساختی تلویزیون افزود: به نظر می رسد هدف تلویزیون دیگر جلب مخاطب نیست و هدفش صرفا اجرای سیاستهای کلی سازمان است و در این بین مخاطب داشتن خیلی هم مهم نیست. بعید است سازمان آمار واقعی مخاطبان تلویزیون را نداشته باشند اما رویکردشان ارائه آن آمار واقعی نیست. تلویزیون ما در این سالها از نشان دادن خشم و خشونت و کشتار و ارائه اتفاقات ناگوار هیچ ابایی ندارد اما از نمایش صریح نماهای عاشقانه و محبت آدمیان پرهیز دارد. مردمان هند یکی از فقیرترین مردمان دنیا هستند اما باز هم عاشق سینما و تلویزیونی هستند که فرصت رویاپردازی به آنها بدهند. مملکت ما هم روزهای سختی را پشت سر گذاشته و نیاز دارد به اینکه رسانه های رسمی اش مجال ایجاد آرامش را به آنها بدهد اما در تلویزیون خلافش رخ میدهد.

ترکمانی با تأکید بر ژانر تخصصی خودش که کودک است بیان داشت: در زمینه کودک خیلی منتقدم به تلویزیون چون آثاری فرنگی را به نام کودک ارائه میدهد که پر از مایه های خشونت بار است اما فیلمهای کودک سینمای ایران را حاضر نیستند خریداری کنند!!!

نادره ترکمانی در پایان گفتگوی خود با «نمایش خانگی» با بیان اینکه برای تازه ترین کار سینمایی اش به سراغ افسانه فولکلور «حسن کچل» رفته اظهار داشت: اقتباسی از این افسانه قدیمی را با عنوان «حسن و گل اندام» ارائه خواهم داد. این فیلم رئال خواهد بود اما پر از جلوه های ویژه به‌روز و جذاب.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید