مسئولیت‌پذیری را از این کارگردان بیاموزید!

منوچهر+هادی
منوچهر+هادی

نمایش خانگی/مجید ناصری: اظهارات کارگردان “گیسو” در توجیه ضعفهای سریال را باید تعریفی تازه از مسئولیت‌پذیری دانست.

کمتر کسی فکر می‌کرد سریال “گیسو” که فصل دوم “عاشقانه” است نتواند حتی نیمی از موفقیت آن سریال را تکرار کند.

“گیسو” بازیگران سرشناسی همچون محمدرضا گلزار، هومن سیدی، ساره بیات، حسین یاری و هانیه توسلی را دارد ولی کمبود ماده داستانی گیرا برای روایت و فقدان وسواس در کارگردانی، سریال را به محصولی باب دندان مخاطب بدل نکرده.

منوچهر هادی کارگردان سریال خیلی زود و قبل از آن که سریال به قسمت ششم برسد دست به توجیه ضعفها زده و در برنامه “منو بشناس” گفت: سریالی که فصل اولش موفق بوده وقتی قرار می شود ادامه پیدا کند حتی اگر فقط یک بازیگرش حذف شود امکان ندارد کار لطمه نخورد ولی ما در گیسو مجبور به این کار شدیم. تا قسمت چهارم داشتیم قصه‌ های دوستانی که در این فصل در خدمت شان نبودیم را توجیه می‌کردیم که این به کار لطمه زد. از آن جمع فقط یکی از بازیگرها را اساساً نمی توانستیم داشته باشیم، اما بقیه را می‌ توانستیم. ولی مسایلی هست که ترجیح می دهم در موردش حرف نزنم!

اینکه فقط با حذف یک بازیگر سریالی لطمه بخورد فقط درباره سریالهایی رخ می‌دهد که ماده داستانی لازم برای امتداد ماجرا یا خلق حادثه تازه را ندارند وگرنه این همه سریال موفق در دنیا تولید می‌شود که نه تنها بازیگران اصلیش عوض می‌شوند که در مسیر داستان از سریال حذف می‌شوند‌.

در سریال “فرار از زندان” از محصولات فاکس، از همان فصل اول به تدریج کاراکترهایی نظیر “جان آبروزی” که اتفاقا سمپاتیک هستند در خدمت خط اصلی سریال حذف می‌شوند ولی در فصول بعد شخصیت‌های جذاب‌ مثل “گرچن” یا “الکس ماهون” وارد سریال شده و به‌اندازه “آبروزی”، مورد توجه قرار گرفتند.

در همین سریال “پایتخت” کاراکترهایی مثل “بهبود” و “اوس موسی” نه در همه فصول بلکه در فصولی خاص و به تناسب قصه وارد سریال شدند ولی نبود آنها درمابقی فصول چندان به چشم نیامد چون سریال قائم به داستان است و نه شخصیت.

اینکه “گیسو” در امتداد “عاشقانه” ساخته شده این مزیت را برای سازندگان داشت که بتوانند مخاطبان اولیه‌ای برای سریال داشته باشند ولی وقتی قسمت به قسمت سریال به جای تازه و نو شدن، رنگ و بوی کهنگی و بازی با خاطرات “عاشقانه” دارند مشخص است که ریشه را باید در متن متزلزل سریال جستجو کرد.

سازنده “گیسو” اگر با داستانی تازه و شخصیت‌هایی ممزوج با داستان، سریال را کلید می‌زد مجبور نبود الان ضعف‌ها را تقصیر نبود بازیگران قسمت قبل بیندازد؛ بماند که این توجیه می‌تواند بی‌احترامی به امثال گلزار، سیدی، بیات و دیگرانی باشد که در “گیسو” حاضرند!

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید