مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری بیان کرد⇐توزیع «عاشقانه» علیرغم صدور حکم توقیف، جرم است/این تخلف در دادسرای فرهنگ و رسانه پیگیری می‌شود

مصطفی ابطحی

نمایش خانگی: در حالی که پیشتر رییس صنف vod و iptv از توقیف «عاشقانه» با دستور قضایی خبر داده بود اما قسمت هفتم این سریال هم در شبکه خانگی توزیع شد تا این پرسش شکل گیرد که با وجود صدور حکم قضایی مبنی بر توقیف این توزیع چه عواقبی را برای تولیدکنندگان رقم خواهد زد.

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» سيدمصطفي ابطحي مديرعامل موسسه رسانه‌هاي تصويري و رئيس ستاد صيانت از محصولات فرهنگي و هنري در واکنش به این اتفاق در گفتگو با «فارس» بر این امر تأکید کرده که اجرای حکم توقیف عاشقانه» قطعی بوده و توزیع سریال علیرغم صدور این حکم تخلفی است که از سوی دادسرای فرهنگ و رسانه پیگیری خواهد شد.

متن کامل گفتگوی ابطحی را بخوانید:

روند توزيع سريال خانگي «عاشقانه» از ابتدا با حواشي روبرو بود و بعد از قسمت 4 با مشکلاتي در حوزه توزيع در شبکه نمايش خانگي و بستر وب مواجه شد.

هدف موسسه رسانه‌هاي تصويري بهر‌ه‌مندي از ظرفيت هاي موسسات ويدئو رسانه و توزيع محصولات سينمايي و استفاده حداکثري از ظرفيت فراخ تکنولوژي هاي نوين در حوزه  تصوير و  سينما تحت عنوان پروژه سند است. معتقديم که نمايش خانگي يک ظرفيتي است که مي توانيم هم در توزيع دي وي دي و هم در فضاي مجازي و  بستر وب توسط شرکت‌هايي که داراي مجوز از موسسه رسانه‌هاي تصويري هستند استفاده کنيم و اين محتوا را در اختيار مخاطبان قرار دهيم. هدف اين است که تمريني را آغاز کنيم که دارندگان محتوا همزمان هم به موسسات ويدئو رسانه و هم به شرکت‌هاي ‌VOD بدهند براي بارگذاري در فضاي وب . متاسفانه درباره سريال «عاشقانه» به دليل تخلفي که تهيه کننده پيشين اين سريال انجام داده مشکلاتي در توزيع اين سريال در نمايش خانگي و بستر اينترنت توسط شرکت هاي سند مواجه شد.

مشکل اين بود که  تهيه کننده همزمان هم با شرکت هاي ‌VOD  و هم با يکي از موسسات ويدئو رسانه قرارداد واگذاري را منعقد کرد ماه پس از اطلاع از اين امر از طرفين خواستيم در موسسه حاضر شوند بحث داشتيم و توافق شد سريال هم در VOD  هم شرکت خانگي توزيع بشود. با مراقبت‌هاي جدي که اعمال کرديم  چهار قسمت سريال هم در VOD هم در شبکه نمايش خانگي ارائه شد اما متاسفانه با  اختلافي که بين تهيه کننده از يکسو و سرمايه گذاران از سوي ديگر، تهيه‌کننده  از پروژه جدا شد و دامنه اختلاف به  موسسات ويدئو رسانه و شرکت هاي VOD رسيد و قيمت واگذاري اين سريال به  VOD را به ناگاه  افزايش دادند البته شرکت‌ها با مراقبتي که انجام داديم  حاضر بودند قرارداد مجدد تنظيم کنند اما قيمت‌ها به شدت از طرف سرمايه گذاران افزايش يافت و موجب حل و فصل مطلوب نشد . طرفين نشست هايي در  موسسه رسانه‌هاي تصويري داشتند اما  در نهايت به تفاهم نرسيدند و باشکايتي که از شرکت هاي سند شد، دادسري  فرهنگ و رسانه ابتدا توزيع سريال را  در VOD با حکم قضايي  متوقف کردند و سپس با شکايتي که شرکت‌هاي VOD انجام دادند همان شعبه دادسرا توزيع‌   نسخه خانگي را هم توقيف کردند.

ما پس از اين اتفاق که خوشايندي نبود دوباره طرفين را دعوت کرديم و با دريافت جديد از واقعيت‌ها ، به يک تعامل و همکاري جديدي برسند. اميدواريم اين اتفاق بيافتد و اين سريال پرمخاطب متوقف نشود و شاهد شکست ديگري در حوزه توزيع سريال در شبکه نمايش خانگي نباشيم و اختلافات را با مدارا و مديريت و با رايزني ديدگاه‌ها را به هم نزديک کنيم. ما مايوس نيستيم زيرا مي دانيم راي دادگاه و توقف سريال هم به ضرر شرکت هاي سند و هم به ضرر موسسات ويدئو رسانه است و همگي به اين مهم  هم باور دارند اميدوارم در حوزه فرهنگي از ظرفيت و شايستگي برخوردار باشيم که مسايل خودمان را با درايت انجام بدهيم و کار به مرجع قضايي نکشد اگر کار به مراجع قضايي برسد طرفين دعوا مقيد هستند و بايد باشند که احکام دادسراي فرهنک و رسانه تبعيت کنند.

با توجه به اینکه قسمت هفتم هم در وب و هم در شبکه خانگي توزيع شد. ستاد صيانت چه برخوردي با اين تخلفات خواهد کرد؟

اگر توزيع سريال انجام شده باشد نافرماني از حکم دادسراي فرهنگ و رسانه است و اين جرم تلقي مي‌شود و دادسرا برخورد قانوني انجام خواهد داد و ما در ستاد صيانت انظار و اخطار به دارندگان محتوا  و از سوي ديگر به شرکت‌هاي پخش انجام داديم و انجام مي‌دهيم و با صحبت‌هايي که با شرکت‌هاي ويدئو رسانه داشتم آنها را پرهيز دادم و آنها هم قول دادند در چارچوب مقررات و قوانين اقدام کنند. اگر شرکت‌هاي VOD ماجرای توزيع سريال در شبکه نمايش خانگي را به دادسراي فرهنگ و رسانه انتقال دهند دادسرا در جمع آوري سريال اقدام قانوني خواهند کرد و ما هم در خدمت آن‌ها هستيم.

از ابتدا تأکيد داشتيد روي محتواي VOD نظارت داريد اما اين  سريال  مروج سبک زندگي غربي است  و بستر اصلي داستان بر اين اساس شکل مي‌گيرد. چگونه بر اين سريالها نظارت مي‌کنيد در شرايطي اعلام کرديد روي محتواي آثار براي قراردادن در VOD نظارت خواهيد داشت؟

نظارت بر محتواي نمايش خانگي با موسسه رسانه‌هاي تصويري نيست؛ با سازمان سينمايي و دفتر نمايش خانگي است در آن‌جا شوراي پروانه ساخت و پروانه نمايش خانگي وجود دارد و نظارت مي‌کنند. من مطلع هستم که نظارت در شوراهاي سازمان سينمايي با قدرت و قوت صورت مي‌گيرد و اصلاحات فراواني  براي اين سريال در نظر گرفته شده است طبيعتا همان چيزي هم که الان توزيع مي‌شود ممکن است مطلوب نباشد و نيست. اميدواريم با مراقبت هاي بيشتر از فرصت فرهنگي ايجاد شده بتوانيم براي اشاعه فرهنگ و سبک زندگي ايراني اسلامي بهره ببريم و مردم آنچه که در پرده سينما و شبکه نمايش خانگي مي بينند انعکاس رفتارهاي واقعي آن‌ها در صحنه زندگي باشد. مردم مسلمان و متدين ما سبک زندگي غربي را بر نمي تابند و بيشتر مشتاق هستند آنچه که خودشان سبک زندگي ايراني را دنبال مي‌کنند در سينما و صفحه تلويزيون ببينند. اميدوارم اين مراقبت و دقت بيشتر باشد و ماشاهد اين نوع آثار نباشيم .

اين سريال چه سرنوشتي خواهد داشت؟ بالاخره اين سريال در شبکه نمايش خانگي توزيع شده و قطعاً مخاطباني را با خود همراه کرده است.

آرزوي ما توافق مجدد شرکت هاي‌ ‌‌VOD با سرمايه‌گذاران اين سريال و تنظيم مجدد قرارداد همکاري و ارائه محتوا بر بستر وب هست. اميدواريم طرفين تعامل خوبي داشته باشند و بر سر قيمت و مدل اقتصادي به توافق برسند ما هم از ظرفيت‌هايمان استفاده مي‌کنيم تا اين اتفاق بيافتد؛ اگر چنين اتفاقي رخ ندهد حکم دادسراي فرهنگ و رسانه لازم‌الاجرا براي طرفين است.

چه زماني توافق حاصل مي شود و چه اقداماتي در اين باره صورت گرفته است؟

اميدوارم هر چه زودتر اين اتفاق رخ دهد به محض حصول توافق اطلاع رساني خواهد شد. اگر توافقي صورت نگرفت حکم دادسراي فرهنگ و رسانه توقف سريال در شبکه نمايش خانگي و VOD است. تخلفي که در توزيع قسمت هفتم سريال  صورت گرفته توسط دادسراي فرهنگ و رسانه پيگيري مي‌شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید