ابراهیم داروغه‌زاده در واکنش به گلایه‌های یک عضو صنف نمایش خانگی⇐نظارتی جدی‌تر از گذشته بر سامانه‌های vod صورت خواهد گرفت/این سامانه‌ها باید مقوله کپی رایت را رعایت کنند و فقط محصولات مجاز را عرضه کنند

ابراهیم داروغه زاده

نمایش خانگی: دو روز قبل بود که محمدمهدی نعیمی از فعالان حیطه توزیع شبکه نمایش خانگی در گفتگویی تفصیلی گلایه های فراوانی را از رقابت نابرابر سیستم فیزیکی عرضه محصولات خانگی با سامانه های ویدیوی درخواستی مطرح کرد.(اینجا را بخوانید)

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» در آن گفتگو نعیمی به گلایه از ممیزی نابرابر این دو سیستم عرضه پرداخته و گفته بود: چرا نظارت سفت و سخت ارشاد فقط عرضه کنندگان فیزیکی را دربرمی‌گیرد؟ چرا نه بر قیمت و نه بر محتوای عرضه شده در سامانه‌های ویدیوی درخواستی نظارتی وجود ندارد؟ اجازه عرضه محصولات هالیوودی روز به شرکتهای نمایش خانگی داده نمی‌شود اما سامانه‌های ویدیوی درخواستی خیلی راحت و گاه بدون مجوز همه جور محصولی را عرضه می‌کنند.

این پرسشها مجالی شد برای آن که نهم شهریورماه در برنامه «شهرفرنگ» که مهمانش ابراهیم داروغه‌زاده معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی بود درباره این تناقضات هم بحث به میان آورده شود و داروغه زاده بکوشد به نوبه خود به پاره ای از گلایه های فعالان نمایش خانگی پاسخ دهد.

ابراهیم داروغه زاده درباره مشکلات فعالان صنف نمایش خانگی گفت: چشم انداز آینده نمایش خانگی توسعه سامانه ویدیوی درخواستی است و حمایت سازمان به این سمت خواهد رفت تا دسترسی مخاطبان به محصولات بهتر شود. شبکه فیزیکی عرضه محصولات سینمایی در این سالها خیلی کمک کرده و امیدواریم که همچنان بتواند کمک رسان باشد اما در برخی زمینه ها نمیتواند کاری کند مثلا در زمینه های کوتاه و مستند شبکه فیزیکی خانگی کمک چندانی نمیکند اما ویدیوی درخواستی این کار را میکند.

داروغه زاده با اشاره به اینکه نظارت در سامانه های ویدیوی درخواستی با جدیت بیشتر دنبال خواهد شد تأکید کرد: سیاستها در جهت حمایت از ویدیوی درخواستی است و این منافاتی با نظارت ندارد.  نظارت و بحث رعایت کامل کپی رایت در این سامانه‌ها هم جدی تر و بیشتر از قبل دنبال خواهد شد. این سامانه‌ها باید مقوله کپی رایت را رعایت کنند و فقط محصولات مجاز را عرضه کنند

معاون نظارت ادامه داد: این سامانه ها هنوز جوان هستند و در آینده شکل بهتر نظارتی درباره آنها اعمال خواهد شد. البته نباید فراموش کنیم که فضای نظارت در ویدیوی درخواستی با مقوله نظارت در سیستم عرضه لوح فشرده کاملا متفاوت است. به هر حال در سیستم لوح فشرده چون بناست هزینه تولید در تیراژ بالای محصولات قبل از عرضه صورت گیرد باید مجوزها هم قبل از عرضه صادر شود اما در سامانه های ویدیوی درخواستی امکان ممیزی حین عرضه هم وجود دارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید